Blog

21.04.2020

Wspólna cecha słupów

W artykule znajdziesz:

Wspólna cecha słupów

Wspólna cecha słupów

Wszystkie słupy mają tę wspólną cechę, że grubość ich na całej długości jest jednakowa. Dzięki temu bardzo dobrze nadają się one do wykonania w stosach w formach podnoszonych. Metoda wykonania słupów w stosach niczym nie różni się od metody wykonania rusztów.
W praktyce często stosuje się wykonanie każdego słupa z osobna, przeważnie obok miejsca jego wbudowania w konstrukcję (program uprawnienia budowlane na komputer).
Transport tego rodzaju występuje zwykle na powierzchniach stanowiących nieznaczną część całkowitej powierzchni hali. Jako środek transportowy mogą wchodzić w grę sterowane z dołu suwnice jednobelkowe o udźwigu 3 lub 5 ton.
Jednym z możliwych rozwiązań typu elastycznego byłoby zastosowanie na wszystkich słupach obustronnych wsporników z obliczeniem ich na działanie suwnic o udźwigu 5 ton. Rozwiązanie to ma tę ujemną stronę, że wszystkie słupy hali powinny być liczone na mimośrodowe ściskanie od pionowego nacisku suwnicy, jakkolwiek ogromna zwykle większość słupów nie jest poddana temu obciążeniu. Poza tym zbędne wsporniki niepotrzebnie zmniejszają prześwity naw (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W miejscach, gdzie jest to potrzebne, dostawiane są do słupów zwykłych bez wspornikowych specjalne słupki podsuwnicowe połączone ze słupami głównymi śrubami przyspawaniem. Słupki te wymiarowane są na obciążenie suwnicą o udźwigu 5 ton.
W halach o siatce słupów 12 X 12 m mogą zachodzić przypadki, że suwnice oparte na słupach posuwają się na pewnych odcinkach w kierunku poprzecznym do podłużnych osi naw. Słupki podsuwnicowe, które mogą być dostawiane do dowolnego boku słupa głównego, rozwiązują bez trudności również i wyżej podane przypadki.
Przy zastosowaniu dodatkowych słupów podsuwnicowych siły pionowe od suwnicy działają na osi słupka dodanego lub na bardzo małym mimo- środzie. Uproszczony układ statyczny całości słupa. Dostawienie do słupa głównego słupka pod- suwnicowego zwiększa stopień statycznej niewyznaczalności układu. Jeżeli jednak pominąć nieznaczny wpływ małego mimośrodu b względem osi słupka podsuwnicowego, to komplikacja obliczeń statycznych zostaje wyeliminowana (uprawnienia budowlane).

Siła pionowa

Siła pionowa Q zostaje podjęta w tym przypadku przez słupek podsuwnicowy bez wpływu na slup główny, a siła pozioma H - przez zespół słupów głównych identycznie jak i przy braku słupków podsuwnicowych. Przy wymiarowaniu slupów głównych wpływ działania siły H od ewentualnej suwnicy powinien być wzięty pod uwagę. Wpływ tej siły na zbrojenie słupa głównego wobec rozłożenia się na dużą liczbę słupów jest nieznaczny (program egzamin ustny).
W rzadkich przypadkach, gdy suwnice oparte na słupach stanowią podstawowy środek tarnsportu obiektu i kursują we wszystkich nawach, należy oczywiście zastosować rozwiązanie konstrukcji słupów.
Belki podsuwnicowe dla suwnic o udźwigu 3 i 5 ton dla rozpiętości 12 m (przy siatce słupów 12 X 12 m) i 6 m (przy siatce 12 X 6 m) mogą mieć jednakowy przekrój betonu i różnić się tylko zbrojeniem, a więc mogą być wykonywane w jednej formie.
Jednym z wariantów belek podsuwnicowych mogą być typowe dźwigary strunobetonowe o wysokości 65 cm (opinie o programie).
Przy podporach belek i w głowicach slupów są wtopione i mocno zakotwione w betonie blachy stalowe.
Blachy belek są przyspawane do przekładek stalowych, które ze swej strony są przyspawane do blach zakotwionych w głowicach slupów. Belki są dociśnięte do słupów głównych za pomocą śrub i betonu monolitycznego między belką i słupem (segregator aktów prawnych).
Prefabrykaty zbrojenia składające się z dwóch kotew o średnicy 16 mm i przyspawanych do nich prętów poprzecznych zostają oparte na górnych strunach belek podsuwnicowych. Wymagany rozstaw kotew d utrzymywany jest w czasie betonowania belek przez płaskowniki stalowe lub łaty drewniane, mocowane do bocznych form. Na wystające końce kotwi nasadzane są blachy z otworami. Po
ustawieniu blach w jednym poziomie i podklinowaniu ich zostają one przy- spawane do kotwi i podlane zaprawą cementową. Wystające ponad blachy końce kotew zostają odcięte. Do blach zostają przyspawane tory jezdne w postaci stali kwadratowej lub szyn. Przy tego rodzaju rozwiązaniu uzyskuje się należyte usytuowanie w jednym poziomie torów jezdnych niezależnie od ewentualnych błędów w wykonaniu belki podsuwnicowej i w montażu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami