Blog

Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 2
30.05.2018

Zalety i wady stropów gęstożebrowych

W artykule znajdziesz:

Zalety i wady stropów gęstożebrowych

Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 3
Zalety i wady stropów gęstożebrowych

Stropy gęstożebrowe są najczęściej stosowane w budownictwie jednorodzinnym. Składają się z lekkich, gęsto rozstawionych stalowo-ceramicznych lub stalowo-betonowych belek. Przestrzenie między belkami zwykle mają szerokość 60cm i wypełniane są za pomocą pustaków z lekkiego betonu lub ceramicznych. Zarówno materiał, jak i kształt oraz wymiary pustaków są różne w zależności od producenta. Końce bele kotwione są w wieńcu stropowym, dzięki czemu zbrojenie belek i wieńca zostaje połączone. Górną powierzchnię stropu pokrywa się mieszanką betonową, którą wypełnia się również wieniec. Mieszanka mieszczona na stropie nazywana jest nadbetonem, a jego grubość oraz klasa są dokładnie określone w projekcie (program egzamin ustny).

W przypadku stropów o rozpiętości przekraczającej 4-4,5m konieczne jest wykonanie tzw. żeber rozdzielczych, czyli dodatkowych belek, które są umiejscowione prostopadle do belek stropowych. Zadaniem żeber rozdzielczych jest zapobieganie niezależnemu uginaniu się belek w wyniku obciążenia. Tego typu ugięcia, nazywane klawiszowaniem, powodują pękanie tynku na spodzie stropu. Zjawisko klawiszowania można zmniejszyć za pomocą warstwy nadbetonu, który usztywnia konstrukcję i wiąże ze sobą poszczególne belki. W miejscu, w którym opierają się murowane ściany dziełowe biegnące równolegle do desek, niezbędne jest ułożenie dwóch belek obok siebie w celu usztywnienia stropu.

Do zalet stropów gęstożebrowych zalicza się łatwo dostępne elementy, ponieważ są one produkowane przez wiele firm, w tym również lokalnych. Ponadto technologia budowy jest znana wielu wykonawcom, a montaż jest stosunkowo łatwy i nie wymaga stosowania ciężkiego sprzętu. Wadą rozwiązania jest trudność wykonania w przypadku dachów o skomplikowanych kształtach. Ponadto wykonanie stropu gęstożebtowego jest dość pracochłonne zwłaszcza ze względu na konieczność podparcia do czasu pełnej wytrzymałości stropu. Wadą jest także skłonność do klawiszowania i gorsza izolacyjność akustyczna w porównaniu do prefabrykowanych płyt kanałowych i betonowych stropów monolitycznych.

Najnowsze wpisy

22.10.2024
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 4
Co należy rozumieć przez obiekt budowlany?

Zgodnie z polskim prawem budowlanym, obiekt budowlany to podstawowa jednostka konstrukcyjna. Definicja ta obejmuje trzy główne kategorie. Obiekty budowlane mają…

21.10.2024
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 5
Prawo do kierowania budową

Prawo do kierowania budową w Polsce oznacza możliwość wykonania funkcji kierownika budowy na placu zabaw. Aby uzyskać prawo, należy podłączyć…

Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 8 Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 9 Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 10
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 11
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 12 Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 13 Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 14
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wieloosiowa przyczepa transportowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami