Blog

Belkowanie kładek zdjęcie nr 2
24.04.2020

Zmniejszanie rozpiętości płyt

W artykule znajdziesz:

Zmniejszanie rozpiętości płyt

Belkowanie kładek zdjęcie nr 3
Zmniejszanie rozpiętości płyt

Zmniejszając rozpiętości płyt można znacznie zmienić ich grubości. Wymaga to jednak zwiększenia liczby poprzecznie (program uprawnienia budowlane na komputer). Stąd też zmniejszenie grubości płyty wpływa tylko nieznacznie na różnicę ilości materiałów, robocizny i kosztów pomostu. Może być ono pożądane nie ze względu na oszczędność konstrukcji samego pomostu, lecz ze względu na oszczędności w elementach głównych przynoszących ciężar pomostu na podpory.

Poprzecznice powinny mieć rozstaw zbliżony do rozstawu belek głównych tak, aby w płycie pod jezdnią momenty występujące w obu kierunkach miał wartości zbliżone. Dlatego też słusznie jest wyznaczać rozstaw poprzecznie dzieląc długość pomostu przez odstęp między belkami głównymi i obierając liczb przedziałów między poprzecznicami mniejszą od otrzymanego ilorazu.
Ustrój pomostu różniący się tym od poprzednio opisanego, że belki główne są zsunięte pod płytę jezdni występującą wspornikowe poza belki główne. Stąd płyta ta podlega większym momentom ujemnym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Natomiast momenty dodatnie w pasmach poprzecznych maleją.

Zsunięcie belek głównych pod płytę jezdni ma na celu przede wszystkim zmniejszenie wymiarów podpór w przypadkach, gdy te wymiary zależą od rozstawienia belek głównych, Oprócz tego mniejszy rozstaw belek głównych wpływa na zmniejszenie wymiarów poprzecznie i płyt, wskutek czego zmniejszają się też ich momenty zginające i siły styczne.
Jeżeli szerokość jezdni wynosi około 7 m, to rozstaw osi belek głównych przyjęto obierać równy około 5 m. Jest to możliwe, o ile chodniki nie mają zbyt wielkiej szerokości. W porównaniu do rozstawu belek głównych, umieszczonych pod krawężnikami, wynoszącego około 7,5 m, rozstaw ten jest o ‘/s mniejszy (uprawnienia budowlane). W zestawieniu z poprzednio rozpatrywanym ustrojem pomostu, pomost ten ma znacznie mniejsze wymiary pól płyt pod jezdnią. Powoduje to zmniejszenie ich grubości i ciężaru, ale komplikuje uzbrojenie płyty na wspornikach, zbiegające się wraz z uzbrojeniem chodnika w belce podkrawężnikowej.

Ilość uzbrojenia

Wskutek tego wzrasta ilość uzbrojenia i pole deskowania (program egzamin ustny). Z tych względów taki ustrój pomostu jest celowy tylko wtedy, gdy oprócz oszczędności na konstrukcji płyty pod jezdnią uzyskujemy oszczędności w budowie podpór wskutek zmniejszenia ich długości.
Rysunek 2-11 przedstawia pomost różniący się tym od poprzedniego, że płyty chodnikowe są przedłużeniem płyty jezdni. W rozwiązaniu tym nie ma trudności w deskowaniu i uzbrojeniu występującym w poprzednim przypadku, powstają natomiast trudności w wykonaniu belek pod poręczowych i krawężnikowych, utrzymujących prefabrykowane płyty chodnika. Przestrzeń pod płytami chodnikowymi jest wykorzystywana na ułożenie przewodów (opinie o programie).
Schemat przekroju poprzecznego pomostu o podłużnicach i poprzecznicach dodatkowych. Pola płyty mają wymiar około 2 X 2 m.

Zadaniem poprzecznie i podłużnie dodatkowych jest przeniesienie części obciążeń na podłużnice i poprzecznice główne oraz zmniejszenie wymiarów prostokątnych pól płyt pod jezdnią, a przez to — momentów zginających w tych polach, zmniejszenie grubości płyt, ich uzbrojenia i ciężaru. Zmniejszenie ciężaru płyt może sięgać kilkuset kG m2, ale wymaga wprowadzenia dodatkowych belek, a więc wykonania dodatkowych deskowań, uzbrojenia i zwiększenia robocizny. Może się to opłacać, jeżeli oprócz zmniejszenia grubości płyty, zmniejszenie ciężaru pomostów wpływa na redukcję wymiarów i uzbrojenia elementów głównych mostu (segregator aktów prawnych). Redukcja ta jest tym wydatniejsza, im większa jest rozpiętość przęseł. Wprowadzenie dodatkowych podłużnie może być przeto celowe w mostach o dostatecznie dużej rozpiętości.

Rysunek 2-13 przedstawia ustrój pomostu, w którym belki główne wystają nad krawężnik. Ma to na celu zmniejszenie wysokości ustrojowej przęsła. Poprzecznice mają małą wysokość, wynosi ona około ‘/io rozpiętości. Płyta pomostu jest oparta na trzech dodatkowych podłużnicach. Ich pola są wydłużone wzdłuż mostu i mają szerokość umożliwiającą przyjęcie najmniejszej grubości płyty Grubość ta jest w tym przypadku uwarunkowana nie tylko momentami zginają cymi, lecz też i siłami stycznymi występującymi w płycie pod obciążeniem skupionym (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Belkowanie kładek zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Belkowanie kładek zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Belkowanie kładek zdjęcie nr 8 Belkowanie kładek zdjęcie nr 9 Belkowanie kładek zdjęcie nr 10
Belkowanie kładek zdjęcie nr 11
Belkowanie kładek zdjęcie nr 12 Belkowanie kładek zdjęcie nr 13 Belkowanie kładek zdjęcie nr 14
Belkowanie kładek zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Belkowanie kładek zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Belkowanie kładek zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami