Blog

Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 2
04.01.2022

Żuraw samochodowy

W artykule znajdziesz:

Żuraw samochodowy
Żuraw samochodowy

Przykładem nowoczesnego rozwiązania konstrukcyjnego żurawi montażowych wysięgnikowych jest żuraw kołowy na specjalnym podwoziu typu Rosenkranz 200 T (program uprawnienia budowlane na komputer).

Żuraw kołowy typu Coles na podwoziu specjał 1000 Tm i maksymalnym o udźwigu do 40 T udźwigiem 200 T. Długość wysięgnika od 10 do 83 m. Maksymalna wysokość podnoszenia 81,00 m. Mimo tych niezwykłych parametrów gabaryty przewoźne żurawia są stosunkowo nieduże, a mianowicie: szerokość 2,98 m, wysokość 3,80 m, długość 14,95 m, a ciężar w stanie roboczym 125 T. Żuraw ten stosowany jest do montażu np. ciężkich urządzeń technologicznych jak całe zbiorniki kwasu siarkowego (wysokość zbiornika - 27 m, średnica 3,0 m) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Jak widać, żurawie kołowe, stosowane początkowo do skromnych celów raczej przeładunkowo-wyładunkowych, dzięki wielkim postępom w konstrukcji pneumatyków, siały się w ostatnich latach urządzeniami transportu pionowo-poziomego oraz montażowymi o wielkim praktycznym zastosowaniu. Używa się ich nie tylko do montażu parterowych hal fabrycznych, lecz także i do obiektów o średniej wysokości, a coraz częściej i dużej.

Żurawie samochodowe. Cechą charakterystyczną żurawi samochodowych w odróżnieniu od  kołowych na specjalnych podwoziach jest to, iż urządzenia dźwigowe zmontowane są na normalnych podwoziach samochodów ciężarowych (typu cięższego) oraz że mechanizmy tego rodzaju żurawi napędzane są w zasadzie przez silnik samochodowy lub przez indywidualne silniki elektryczne, zasilane z prądnicy napędzanej przez silnik samochodu (to ostatnie rozwiązanie jest w eksploatacji najbardziej ekonomiczne) (uprawnienia budowlane). Żurawie samochodowe w zasadzie przeznaczone s^ do robót przeładunkowych,

w szczególności na rozległych placach budowy, przy rozładowywaniu wagonów kolejowych na bocznicach kolejowych oraz samochodów ciężarowych i to głównie materiałów sztukowych (wyładowywanie materiałów sztukowych, maszyn, elementów prefabrykowanych itp.) (program egzamin ustny).

Natomiast możliwości montażowe żurawi samochodowych w porównaniu z żurawiami kołowymi na specjalnych podwoziach są niewielkie, a to ze względu na stosunkowo małe wysięgi tych żurawi, a przede wszystkim nieznaczne wysokości użyteczne (np. Star 20 - 6,5 m).

Udźwigi nominalne żurawi samochodowych

Udźwigi nominalne żurawi samochodowych stosowanych w budownictwie wahają się w granicach 34-5 T. Prędkość jazdy przy obciążeniu ładunkiem wynosi do 5 km/godz, bez obciążenia 30-40 km/godz. Konieczność zastosowania przy pracy żurawi samochodowych dodatkowych podpór stanowi największą ich wadę, ponieważ odbiera im operatywność właściwą pojazdom kołowym (opinie o programie).

Natomiast największą zaletą żurawi samochodowych w stosunku do innych żurawi samojezdnych jest znaczna zwrotność oraz prędkość przy przemieszczaniu się z jednej budowy na drugą czy z odległych punktów tej samej budowy.

W początkowym okresie rozwoju żurawi samochodowych sterowanie nimi odbywało się z kabiny kierowcy, co poważnie ograniczało możliwość sprawnego sterowania. Obecnie w większości przypadków stosuje się oddzielne kabiny sterownicze, umieszczone na podwoziach dźwigowych żurawia i obracające się razem z nim.

Cechą charakterystyczną konstrukcji żurawi samochodowych są dodatkowe podpory typu wysuwnego lub odchylnego. Podpory typu wysuwnego w postaci belek stalowych przesuwają się w specjalnych skrzynkowych prowadnicach, umocowanych do podwozia samochodowego (segregator aktów prawnych).

Na końcach tych belek umocowane są dźwigniki śrubowe, zakończone od dołu talerzami w celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na grunt. W przypadku gruntów mało spoistych stosuje się podkłady w postaci bali drewnianych.

Żurawie kolejowe. Żurawie kolejowe budowane są na podwoziach dla torów normalnych (1435 mm). Wydajność ich jest szczególnie duża przy robotach przeładunkowych (załadunkowych, wyładunkowych i sortowniczych) na składach materiałów sztukowych i elementów konstrukcji budowlanych, położonych przy torach kolejowych, jak również przy robotach przeładunkowych technologicznych urządzeń przemysłowych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 3
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 4
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 7 Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 8 Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 9
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 10
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 11 Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 12 Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 13
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Czym są laboratoria przeznaczenia drogowo-budowlanego zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami