Blog

04.01.2022

Żuraw samochodowy

W artykule znajdziesz:

Żuraw samochodowy
Żuraw samochodowy

Przykładem nowoczesnego rozwiązania konstrukcyjnego żurawi montażowych wysięgnikowych jest żuraw kołowy na specjalnym podwoziu typu Rosenkranz 200 T (program uprawnienia budowlane na komputer).

Żuraw kołowy typu Coles na podwoziu specjał 1000 Tm i maksymalnym o udźwigu do 40 T udźwigiem 200 T. Długość wysięgnika od 10 do 83 m. Maksymalna wysokość podnoszenia 81,00 m. Mimo tych niezwykłych parametrów gabaryty przewoźne żurawia są stosunkowo nieduże, a mianowicie: szerokość 2,98 m, wysokość 3,80 m, długość 14,95 m, a ciężar w stanie roboczym 125 T. Żuraw ten stosowany jest do montażu np. ciężkich urządzeń technologicznych jak całe zbiorniki kwasu siarkowego (wysokość zbiornika - 27 m, średnica 3,0 m) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Jak widać, żurawie kołowe, stosowane początkowo do skromnych celów raczej przeładunkowo-wyładunkowych, dzięki wielkim postępom w konstrukcji pneumatyków, siały się w ostatnich latach urządzeniami transportu pionowo-poziomego oraz montażowymi o wielkim praktycznym zastosowaniu. Używa się ich nie tylko do montażu parterowych hal fabrycznych, lecz także i do obiektów o średniej wysokości, a coraz częściej i dużej.

Żurawie samochodowe. Cechą charakterystyczną żurawi samochodowych w odróżnieniu od  kołowych na specjalnych podwoziach jest to, iż urządzenia dźwigowe zmontowane są na normalnych podwoziach samochodów ciężarowych (typu cięższego) oraz że mechanizmy tego rodzaju żurawi napędzane są w zasadzie przez silnik samochodowy lub przez indywidualne silniki elektryczne, zasilane z prądnicy napędzanej przez silnik samochodu (to ostatnie rozwiązanie jest w eksploatacji najbardziej ekonomiczne) (uprawnienia budowlane). Żurawie samochodowe w zasadzie przeznaczone s^ do robót przeładunkowych,

w szczególności na rozległych placach budowy, przy rozładowywaniu wagonów kolejowych na bocznicach kolejowych oraz samochodów ciężarowych i to głównie materiałów sztukowych (wyładowywanie materiałów sztukowych, maszyn, elementów prefabrykowanych itp.) (program egzamin ustny).

Natomiast możliwości montażowe żurawi samochodowych w porównaniu z żurawiami kołowymi na specjalnych podwoziach są niewielkie, a to ze względu na stosunkowo małe wysięgi tych żurawi, a przede wszystkim nieznaczne wysokości użyteczne (np. Star 20 - 6,5 m).

Udźwigi nominalne żurawi samochodowych

Udźwigi nominalne żurawi samochodowych stosowanych w budownictwie wahają się w granicach 34-5 T. Prędkość jazdy przy obciążeniu ładunkiem wynosi do 5 km/godz, bez obciążenia 30-40 km/godz. Konieczność zastosowania przy pracy żurawi samochodowych dodatkowych podpór stanowi największą ich wadę, ponieważ odbiera im operatywność właściwą pojazdom kołowym (opinie o programie).

Natomiast największą zaletą żurawi samochodowych w stosunku do innych żurawi samojezdnych jest znaczna zwrotność oraz prędkość przy przemieszczaniu się z jednej budowy na drugą czy z odległych punktów tej samej budowy.

W początkowym okresie rozwoju żurawi samochodowych sterowanie nimi odbywało się z kabiny kierowcy, co poważnie ograniczało możliwość sprawnego sterowania. Obecnie w większości przypadków stosuje się oddzielne kabiny sterownicze, umieszczone na podwoziach dźwigowych żurawia i obracające się razem z nim.

Cechą charakterystyczną konstrukcji żurawi samochodowych są dodatkowe podpory typu wysuwnego lub odchylnego. Podpory typu wysuwnego w postaci belek stalowych przesuwają się w specjalnych skrzynkowych prowadnicach, umocowanych do podwozia samochodowego (segregator aktów prawnych).

Na końcach tych belek umocowane są dźwigniki śrubowe, zakończone od dołu talerzami w celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na grunt. W przypadku gruntów mało spoistych stosuje się podkłady w postaci bali drewnianych.

Żurawie kolejowe. Żurawie kolejowe budowane są na podwoziach dla torów normalnych (1435 mm). Wydajność ich jest szczególnie duża przy robotach przeładunkowych (załadunkowych, wyładunkowych i sortowniczych) na składach materiałów sztukowych i elementów konstrukcji budowlanych, położonych przy torach kolejowych, jak również przy robotach przeładunkowych technologicznych urządzeń przemysłowych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami