Blog

Głębokość traktu zdjęcie nr 2
11.05.2022

Badanie ścieralności

W artykule znajdziesz:

Głębokość traktu zdjęcie nr 3
Badanie ścieralności

Badania ścieralności materiałów kamiennych w bębnach mają dla budownictwa drogowego pierwszorzędne znaczenie. Wyniki tych badań pozwalają bardzo dokładnie odtworzyć zachowanie się materiału kamiennego w nawierzchni. Badania ścieralności w bębnach są, oprócz tego, równoczesnym połączeniem badań materiałów kamiennych na uderzenie, nacisk, kruchość krawędzi i naroży (program uprawnienia budowlane na komputer).

W Rosji badania w bębnach są przede wszystkim podstawą do oceny jakości materiału kamiennego. Dodatnią cechą badań materiałów kamiennych w bębnach, potwierdzoną licznymi doświadczeniami, są nieznaczne różnice w otrzymywanych wynikach. Różnice te nie przekraczają 5% dla poszczególnych pomiarów tego samego materiału (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Badania ścieralności materiału kamiennego w bębnach przeprowadza się na tłuczniu o wielkości ziarn 4 ~ 6 cm. Jeżeli celem badań jest określenie kruchości naroży i krawędzi materiału kamiennego, to próbki przygotowuje się w kształcie sześcianów. Podobnie jak w badaniach ścieralności na tarczy, tak samo przy badaniach ścieralności w bębnie istnieje wiele przyrządów i metod, według których badania są przeprowadzane. Ten stan rzeczy komplikuje i utrudnia wzajemne porównywanie wyników (uprawnienia budowlane).

Do badań ścieralności materiałów kamiennych używany jest najczęściej bęben Deval’a i jego odmiany oraz bęben walcowy. Bęben Deval’a jest jednym z najstarszych przyrządów do badania ścieralności. Bęben Deval’a składa się z dwóch cylindrów umieszczanych na wspólnej osi i pochylonych względem niej pod kątem 30°. Wymiary cylindrów są następujące: długość 340 mm, T) 200 mm. Ilość obrotów bębna wynosi 60 obr/min (program egzamin ustny).

Badanie zwięzłości

Do badań wybiera się kawałki tłucznia o wielkości ziarn 4 - 6 cm i po wysuszeniu w temperaturze 105 °C odważa się 5 kg; liczba kawałków nie może być mniejsza niż 40 i większa niż 60. Tłuczeń w ilości 3 kg po ustaleniu przesiewu wsypuje się do stalowego cylindra (15 cm wysokości i 17 cm średnicy) i przykrywa stemplem, po czym przenosi pod młot przyrządu udarowego. W stempel uderza młot o ciężarze 50 kG z wysokości 50 cm 20 razy. Po 20 uderzeniach materiał wyjmuje się z cylindra i ponownie przesiewa, przy czym wyniki analizy sitowej przed i po badaniu podaje się graficznie w formie wykresu (opinie o programie).

Tłuczeń w ilości 3 kg po ustaleniu przesiewu umieszcza się w stalowym cylindrze, lekko wstrząsa, po czym przykrywa stemplem i umieszcza pod prasą. Na stempel działa nacisk w wysokości 40 ton. Należy uważać, aby stempel w chwili wywierania nacisku stał możliwie prosto. Nacisk 40 ton należy osiągnąć w ciągu minuty, po czym wyjmuje się cylinder z materiałem i przeprowadza ponowną analizę sitową. Wyniki jak poprzednio należy podać w formie wykresu. Zwięzłość jest miarą kruchości materiału kamiennego i jego odporności na uderzenia (segregator aktów prawnych).

Badanie zwięzłości przeprowadza się na próbkach. Przyrząd w kształcie walca o średnicy 25 mm i wysokości 25 mm udarowy Fóppia wyciętych prostopadle do uwarstwienia skały. Próbkę ustawia się na kowadle przyrządu udarowego Page’a (rys. 44) pod walcem o ciężarze 1 kG, którego koniec dotykający próbki jest zakończony kulą. Na walec spada młot o ciężarze 2 kG, automatycznie podnoszony. Pierwsze uderzenie następuje z wysokości 1 cm, każde następne z wysokości o 1 cm większej niż poprzednia (promocja 3 w 1). Miarą zwięzłości jest liczba uderzeń do chwili pęknięcia próbki. Liczba uderzeń odpowiada wysokości w centymetrach, z jakiej nastąpiło ostatnie opadnięcie młota. Miarodajną jest średnia z trzech próbek.

Według danych z literatury radzieckiej kwalifikacja materiałów kamiennych na podstawie wyników otrzymanych przy badaniu zwięzłości za pomocą przyrządu Page’a przedstawia się w następujący sposób.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Głębokość traktu zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Głębokość traktu zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Głębokość traktu zdjęcie nr 8 Głębokość traktu zdjęcie nr 9 Głębokość traktu zdjęcie nr 10
Głębokość traktu zdjęcie nr 11
Głębokość traktu zdjęcie nr 12 Głębokość traktu zdjęcie nr 13 Głębokość traktu zdjęcie nr 14
Głębokość traktu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Głębokość traktu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Głębokość traktu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami