Blog

Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 2
18.03.2021

Belki podporowe

W artykule znajdziesz:

Belki podporowe

Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 3
Belki podporowe

Krążki wciska się śrubami wzdłuż osi rury z taką siłą, aby uzyskać zupełną szczelność. Przymocowana do jednego krążka rurka połączona jest ze zbiornikiem wody i pompą hydrauliczną. W drugim krążku znajduje się do góry skierowana rurka odpowietrzająca (program uprawnienia budowlane na komputer). Po napełnieniu rury wodą i zamknięciu odpowietrznika pompuje się wodę aż do uzyskania potrzebnego ciśnienia, które utrzymuje się przez 5 minut. Wynik uznaje się za dodatni, jeżeli 40% badanych rur wykaże wartości zgodne z normami.

Belki podporowe i obciążające wykonujemy z twardego drewna. Dla rur kielichowych belki obciążające są na końcach odpowiednio wyprofilowane za pomocą wcięć umożliwiających również obciążenie kielicha.
Belki podporowe i belkę obciążającą należy uszczelnić zaczynem gipsowym tak, aby ściśle przylegały do powierzchni rury. Po stwardnieniu gipsu rurę obciąża się z szybkością 500 kG/min. Wynik badań jest dodatni, jeżeli 40% rur wykaże wytrzymałość zgodną z wymaganiami norm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Sposób wyznaczania wytrzymałości rur na zginanie.

Przy tym badaniu ustala się siłę, przy której wystąpi rysa o szerokości 0,2 mm, długości 30 cm.
Badanie belki dwuteowej na zginanie statyczne, badanie podkładu kolejowego. Badanie płyty siłą skupioną.
Na budowie obciążamy elementy najczęściej workami cementu i piasku, cegłami prefabrykowanymi, piaskiem w skrzyniach itp. Schematy obciążenia elementów workami na budowie.

Schemat urządzenia do obciążenia belek mostowych strunożelbetowych rozpiętości 5,5 m na budowie (uprawnienia budowlane).
Konstrukcje o dużych rozpiętościach, np. mosty, poddaje się na budowie próbnym obciążeniom statycznym i dynamicznym. Próbne obciążenie mostów wykonujemy za pomocą brezentowych basenów napełnionych wodą lub sypiąc pryzmy piasku. Piasek nie jest jednak wygodny, gdyż wskutek opadów nasiąkając wodą zwiększa swój ciężar.

Mosty drogowe

Mosty drogowe najczęściej obciąża się samochodami naładowanymi piaskiem (program egzamin ustny). Ciężar samochodu wynosi 15 T, z czego na oś przednią przypada 4,2 T, a na tylną 10,8 T; rozstaw osi wynosi 5 m. Odstęp między tylną osią
samochodu 'poprzedniego, a przednią osią samochodu następnego wynosi 4 m, szerokość zaś samochodu 2,5 m. Odległość między samochodami stojącymi obok siebie 15 cm. Przed obciążeniem każdy samochód zostaje zważony, powinna być zważona również każda oś.

Piasek, którym są napełnione samochody, należy ubić i starannie wyrównać tak, aby w czasie przejazdu od wagi do mostu nie nastąpiło przesunięcie piasku w skrzyni samochodu. Samochody przejeżdżają pojedynczo na wyznaczone stanowisko (opinie o programie). Po ustawieniu każdego samochodu dokonuje się odczytów. Pozwala to na oznaczenie współpracy całego przekroju mostu i pracy poszczególnych belek. Obciążenie dokonujemy zgodnie z obliczoną linią wpływu momentów i ugięć dla poszczególnych schematów i wielkości obciążeń.
Ugięcie mierzymy przed rozpoczęciem obciążenia, po obciążeniu, w trakcie obciążenia i po całkowitym odciążeniu.

Odczyty należy dokonywać wielokrotnie. Ugięcia mierzy się w charakterystycznych punktach (segregator aktów prawnych). Urządzenie pomiarowe mechaniczne umieszczamy pod mostem lub ustawiamy na odpowiednim rusztowaniu. Poza urządzeniami mechanicznymi pomiaru ugięć i odkształceń można dokonywać tensometrami oporowymi i indukcyjnymi. Przykład próbnego obciążenia mostu kablobetonowego.

W mostach kolejowych obciążenie schematów linii wpływowych stanowią odpowiednio zestawione pociągi. Pod nazwą żelbetu o zbrojeniu rozproszonym, rozumiemy taki rodzaj żelbetu, w którym zbrojenie główne jest równomiernie rozłożone w przekroju (promocja 3 w 1). W racjonalnie dobranym zbrojeniu dąży się do tego, aby składało się ono z prętów cienkich, tak by liczba ich mogła być dostatecznie duża w celu równomiernego nasycenia przekroju. Siatkobeton jest szczególnym rodzajem żelbetu o zbrojeniu rozproszonym.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 8 Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 9 Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 10
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 11
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 12 Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 13 Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 14
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Teoretyczne przesłanki zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami