Blog

20.09.2021

Ciężar bramy

W artykule znajdziesz:

Ciężar bramy

Ciężar bramy

Odpowiednie są zwłaszcza do szerokich doków (40-60 m i więcej), dla których bramy innego rodzaju (z wyjątkiem dalej opisanych bram pływających) wypadałyby zbyt ciężkie i zbyt niewygodne w manipulacjach.
Bramę stanowi pojedyncze skrzydło w postaci prostopadłościennej skrzyni o grubości równej wysokości, złożonej ze szkieletu stalowego i poszycia z obu stron (program uprawnienia budowlane na komputer).
Niekiedy projektuje się je w postaci konstrukcji płaskiej o grubości równej 7io wysokości, o pojedynczym poszyciu, tylko od strony zewnętrznej, rozpiętym na ruszcie z belek stalowych.
Bramy te uchwycone są najczęściej dwoma zawiasami u dołu, tak że otwierane są przez obrót dokoła osi poziomej położonej u progu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Opuszczanie i podnoszenie bramy odbywa się przez wpuszczanie lub wtłaczanie powietrza do zbiorników w konstrukcji bramy albo za pomocą wciągarek mechanicznych, zainstalowanych w głowie doku. W celu zmniejszenia siły uciągu ciężar bramy równoważy się częściowo przez wbudowanie zbiorników powietrznych. Przed wejściem do doku umieszcza się podporę dla oparcia na niej bramy w położeniu poziomym. Zawiasy u dolnej krawędzi klapy wykonane są w ten sposób, że przenoszą ciężar bramy (pomniejszony o wypór wody), natomiast nie przytrzymują bramy, jeżeli ma tendencję do wypłynięcia. Ułatwia to zakładanie i wyjmowanie bramy.
Rozkład sił przekazywanych przy osuszonej komorze na głowę doku nie jest zgodny z rozkładem parcia hydrostatycznego (uprawnienia budowlane).

Brama jest płytą opartą na trzech. krawędziach i obciążoną trójkątnym parciem wody. W tych warunkach występują odkształcenia bramy, m. in. dolne naroża odchylone są do głowy doku. W rezultacie próg doku jest obciążony nierównomiernie: największe wartości obciążenia występują w osi doku, a najmniejsze (lub zerowe) przy ścianach bocznych. Brama wywiera na ściany boczne najmniejsze siły przy dnie. Odpowiednio dobrana sztywność bramy jest istotna dla zapobieżenia nieszczelności.
Bramy klapowe są tańsze od bram innych typów, są proste w obsłudze i łatwe do naprawy. Nie wymagają specjalnych urządzeń w głowie, poza podporą przed wejściem i ewentualnie wciągarkami do podnoszenia i opuszczania (program egzamin ustny).

Stalowy szkielet bramy

Inne rozwiązanie bramy klapowej. Tworzy ona tu tarczę obracającą się wokół osi poziomej na dwóch łożyskach zawiasowych. Gdy komora doku jest otwarta, brama leży w zagłębieniu utworzonym w dnie basenu przed dokiem (opinie o programie).
Stalowy szkielet bramy składa się z 2 górnych podłużnie, wbudowanych w belkę pustakową o przekroju prostokątnym, oraz z podłużnicy dolnej, ze słupów dwóch rodzajów: nośnych dwuteowników, przenoszących siły z poszycia na górne i dolne podlużnice, i pośrednich stanowiących dodatkowe podpory dla poszycia. Poszycie szkieletu grubości 14 mm tylko od strony basenu przejmuje bezpośrednio napór wody i odgrywa również rolę pasów konstrukcyjnych dla elementów szkieletu.

W belce pustakowej mieszczą się zbiorniki powietrzne, nadające bramie pływalność i odciążające podpory, oraz balastowe, które napełnia się wodą trwale, a osusza się je tylko na czas remontu bramy.
Końcami górnej podłużnicy brama opiera się na ściankach bocznych głów doku poprzez łożyska ślizgowe (segregator aktów prawnych). Przy progu doku podłużnica uszczelniona jest za pomocą belek poziomych dębowych (przekrój c-8). Belka taka obiega cały kontur bramy w linii styku z głową doku i dodatkowo opatrzona jest uszczelkami ze sztucznej żywicy.

Bramę uruchamia się za pomocą jednej wciągarki o udźwigu 20 tys. kG. Łańcuch wciągarki przebiega przez system krążków umocowanych na bramie, a kończy się na położonym naprzeciw bloku oporowym, do którego jest utwierdzony. Na pulpicie rozrządczym znajduje się dźwignia włączająca i wyłączająca silnik elektryczny uruchamiający wciągarkę oraz wskaźnik położenia bramy w dowolnym momencie (promocja 3 w 1). Ponadto istnieje aparat zmieniający samoczynnie prędkość podnoszenia się lub opadania bramy na ostatnich 70 cm jej ruchu. Pozwala to uniknąć uderzeń bramy o głowę lub dno w chwili dojścia do ostatecznego położenia. Czas potrzebny na otworzenie bramy lub jej zamknięcie wynosi 12 min.

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami