Blog

03.11.2022

Ciężary jednostkowe ładunków

W artykule znajdziesz:

Ciężary jednostkowe ładunków

Do obliczenia należności przyjmuje się liczbę przewiezionych ton, potwierdzoną w dokumentach przewozowych. Ciężary jednostkowe ładunków podane w sztukach lub objętościach powinny być uzgodnione między jednostką transportową a zleceniodawcą przed dokonaniem przewozu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Również długości tras przewozowych powinny być ustalone przez przedsiębiorstwo transportowe wspólnie ze zleceniodawcą przed rozpoczęciem przewozów, w celu jednolitego dokonywania odpowiednich zapisów w dokumentach przewozowych i obliczania należności taryfowych. Obowiązkiem kierownika budowy jest sprawdzenie ilości przewozów i odległości transportu.

Przy potwierdzeniu rachunku za przewóz, kierownik budowy obowiązany jest, między innymi, sprawdzić zgodność dodatkowych opłat wynikających z wykonania usług przewozowych na złej drodze (max. 30% należności taryfowej za usługę). Opłata dodatkowa przysługuje bowiem tylko za odcinek zlej drogi. Dążyć jednak należy, aby drogi dojazdowe utrzymywać w należytym stanie i nie dopuścić do marnowania środków i nadmiernego zużycia taboru samochodowego (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Na żądanie zleceniodawcy przedsiębiorstwo transportowe obowiązane jest wystawić rachunki za wykonane usługi przewozowe z podziałem na poszczególne miejsca dostawy (obiekty, magazyny, budowy).

Do rachunku za przewóz ziemi z wykopów oraz za wywiezienie gruzu powinien być dołączony protokół konieczności. Protokół sporządza przed przystąpieniem do robót komisja, w skład której wchodzi kierownik budowy, inspektor nadzoru i przedstawiciel związku zawodowego. W protokole podaje się kubaturę wykopu, rodzaj gruntu, cenę jednostkową i termin rozpoczęcia robót (uprawnienia budowlane).

Protokół przesyłany jest do działu wykonawstwa przedsiębiorstwa, skąd, po sprawdzeniu, kierowany jest do komórki transportowej. Na podstawie opinii działu wykonawstwa komórka transportu wprowadza zadania wynikające z robót przy wykopie do swego operatywnego planu przewozów.

Kierownik budowy powinien prowadzić dokładną ewidencję zleconych przez siebie robót transportowych ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. robót ziemnych i odgruzowań,
  2. przewozów wewnętrznych - przerzutów materiałowych,
  3. odwożenia materiałów zbędnych (program egzamin ustny).

Sprawa przerzutów materiałowych

Przed każdorazowym zaakceptowaniem przedstawionego przez przewoźnika rachunku za roboty ziemne i odgruzowanie, konieczne jest sprawdzenie czy ilość wykonanych robót zgadza się z obliczeniem w książce obmiaru i rysunkami wykonawczymi oraz czy ilość przewozów zaakceptowana do wypłaty od początku robót nie przekracza ilości robót podanych w fakturze dla zleceniodawcy. Liczby te powinny być stale kontrolowane.

Przy przerzutach materiałów komórka zaopatrzenia powinna podać na rachunkach przewoźników rozbicie wartości przewozów na przewozy gospodarczo uzasadnione i gospodarczo nieuzasadnione, usprawiedliwione i nieusprawiedliwione (opinie o programie).

Sprawa przerzutów materiałowych powinna być przedmiotem specjalnej troski kierownika budowy. Celowość wydania zlecenia na przerzut materiałów powinna być za każdym razem szczegółowo analizowana. Podpisanie takiego zlecenia należy traktować jako ostateczność, przy czym z każdego tego rodzaju wypadku należy wyciągnąć odpowiednie wnioski i nie dopuszczać na przyszłość do powtórzenia się podobnego marnotrawstwa środków produkcyjnych i pieniędzy (segregator aktów prawnych).

Prowadzenie ewidencji przewozów wtórnych i stałe ich analizowanie przyczynia się do usunięcia niedociągnięć i obniżenia kosztów własnych. Specjalną odmianę przerzutów stanowią przewozy nadmiarów materiałów pozostałych na budowie po zakończeniu robót. Tego rodzaju przewozy powinny być również ewidencjonowane i analizowane. Konieczne jest stwierdzenie przyczyn nadmiernej dostawy materiałów na budowę i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

W przypadku częściowego zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki, bądź podejrzenia, że taka szkoda powstała, przedsiębiorstwo transportowe obowiązane jest do sporządzenia z własnej inicjatywy lub na żądanie odbiorcy (kierownika budowy) protokołu (promocja 3 w 1). Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik budowy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami