Blog
Długotrwałe obserwacje stanów wody
W artykule znajdziesz:
Długotrwałe obserwacje stanów wody
Długotrwałe obserwacje stanów wody zdają się wskazywać na to, że obecnie średni stan morza na Południowym Bałtyku stale się podnosi (do J.,5 mm na rok) (program uprawnienia budowlane na komputer). Nie wchodząc w przyczyny tego stanu rzeczy (mogą to być przyczyny klimatyczne, a prawdopodobny jest również wpływ wypierania wody z Zatoki Botnickiej wskutek stopniowego wynurzania się Płyty Fennoskańskiej z prędkością 1 cm na rok), należy stwierdzić, że z punktu widzenia konserwacji elementów drewnianych jest to okoliczność korzystna.
W celu rejestracji zmiany stanów wody należy na każdej budowie założyć kilka łat wodowskazowych, na poważniejszych zaś (np. budowa nowego portu) także i mareograf (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zero mareografu oraz łat wodowskazowych należy nawiązać do niwelacji państwowej. Poza tym należy na terenie budowy, na lądzie, założyć przynajmniej jeden stały punkt wysokościowy, nawiązany do niwelacji państwowej oraz szereg reperów na wodzie.
Na reperach prócz zera niwelacji państwowej należy oznaczać barwną linią średni poziom wody przyjęty na podstawie dłuższych obserwacji >. ostatnich lat jako miarodajny dla danej budowy. Jako repery również mogą służyć pale wytyczeniowe (uprawnienia budowlane). W ich braku można w miarę postępu robót wbijać pale specjalne lub oznaczać punkty wysokościowe na już wykonanych częściach budowli. Dokładność reperów może leżeć w granicach 1 cm. Repery nawiązuje się do głównego wysokościowego punktu stałego na budowie.
Wysokość głównego punktu trzeba sprawdzić w nawiązaniu do państwowej niwelacji przynajmniej raz na kwartał, a jeżeli w jego sąsiedztwie wznosi się budowle lub panuje silny ruch częściej (program egzamin ustny).
Budowa większych obiektów typu narzutowego jest uzasadniona wtedy, gdy istnieje możliwość założenia w pobliżu miejsca budowy kamieniołomu. Możliwości te na naszym wybrzeżu są duże tam, gdzie do brzegu morskiego przytykają wzgórza morenowe (kępy), będące zwykle dość obfitym źródłem kamienia polodowcowego.
Gdy możliwe jest założenie kamieniołomu w pobliżu miejsca budowy i połączenie go z tym miejscem torem kolejki roboczej, wówczas przewóz kamienia może nastąpić bezpośrednio z kamieniołomu na miejsce przeznaczenia.
Sypanie kamienia
Możliwości takie istnieją nie zawsze i bardzo często jest się skazanym na sprowadzanie kamienia z odleglejszych kamieniołomów bądź to drogą lądową, najczęściej koleją, bądź też wodą, jeżeli kamieniołom znajduje się blisko morza lub śródlądowej drogi wodnej (opinie o programie). Wtedy opłaca się raczej wykonywanie budowli innego typu niż narzutowy i używanie kamienia tylko jako elementu pomocniczego: do podsypek, narzutów ochronnych. wypełnień itp.
Wykonywanie narzutów, których wierzch wychodzi ponad poziom wody, można przeprowadzać w trojaki sposób:
- sypiąc kamień od razu od brzegu do pożądanej wysokości, przekładając tory kolejki roboczej na świeżo wykonany narzut i posuwając się w ten sposób, w miarę budowy, w głąb morza. Sposób ten możliwy jest wtedy, gdy wykonywana budowla łączy się bezpośrednio z brzegiem (np. falochron półwyspowy),
- sypiąc kamień z pomostu roboczego wybudowanego równolegle do osi budowli, z doprowadzeniem torów kolejki również na pomost,
- sypiąc kamień warstwami z jednostek pływających (segregator aktów prawnych).
Możliwe są również sposoby mieszane; np. gdy budowla znajduje się w pewnej odległości od brzegu, można doprowadzić do niej pomost, a potem sypać ją sposobem wymienionym w punkcie 1.
Podsypki oraz narzuty nie sięgające koroną poziomu wody wykonywać można jedynie sposobem 2 lub 3. Narzuty ochronne przed budowlami można ponadto sypać wprost z wierzchu danej budowli po jej wykonaniu. Do transportu kamienia nadają się płaskie platformy (promocja 3 w 1).
Sypanie kamienia od brzegu według sposobu 1 ma tę zaletę, że sposób ten nie wymaga żadnych specjalnych urządzeń do wyładunku kamienia, jest zatem tańszy od innych. Budowa narzutu postępuje tu od czoła. W celu wyładunku na miejscu przeznaczenia ostatni odcinek toru otrzymuje u czoła narzutu takie nachylenie, aby kamień sam toczył się z platformy do wody.
Drugą zaletą tego sposobu jest dobre ubicie narzutu wskutek ciągłego ruchu wagoników i lokomotywek na jego powierzchni.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32