Blog

Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 2
30.08.2022

Falisty wstęp

W artykule znajdziesz:

Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 3
Falisty wstęp

W okresie górnego paleolitu na obszarze Europy wyodrębniło się następnie także wiele innych, różniących się między sobą kultur. Jedną z nich była kultura solutrejska (stanowisko łowców dzikich koni w Solutre, w departamencie Saóne-el-Loire we Francji), obejmując a swym zasięgiem tereny Francji i Hiszpanii (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na skutek oddziaływań kultury Proto- sesklo, ok. 2. poł. VI tysiąclecia p.n.e. doszło na obszarze pn. Bałkanów oraz na terenach między Dunajem a lukiem Karpat do powstania , pierwszego neolitycznego kręgu kulturowego w rejonie, nazwanego od typowych dla niego kręgiem Starćevo-Kórós-Kremikowce. Związki z nim wykazuje najwcześniejsza kultura neolityczna środk. Europy - kultura erami ki wstęgowej rytej, zawdzięczająca swą nazwę zdobieniu ceramiki rytym ornamentem w formie spiralnych lub falistych wstęg (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Osadnictwo tej kultury, sięgające poł. VI tysiąclecia p.n.e., występowało początkowo na terenie dzisiejszych zach. Węgier, Austrii, zach. Słowacji i Moraw, rozprzestrzeniając się następnie aż do Niemiec, Belgii, Holandii i Francji oraz enklawami na Nizinie Środkowoeuropejskiej. Na tym obszarze występowała jedność gospodarki, kultury materialnej, a także osadnictwa (osady zakładano na tarasach rzecznych) (uprawnienia budowlane).

Ceramika sznurowa

Począwszy od I. poł. VI tysiąclecia p.n.e. rozwijała się również kultura ceramiki impresso, zwana niekiedy kulturą ceramiki impresso-cardium, będąca najwcześniejszą neolityczną kulturą śródziemnomorskiej i zach. Europy, która początkowo objęła swym zasięgiem wybrzeża Morza Adriatyckiego, Tyrreńskiego i I iguryjskiego Katalonię i Andaluzję oraz Sardynię, Korsykę i Baleary, stopniowo rozpowszechniając się również na obszarze Portugalii i Francji, a nawet docierając do Belgii i Nadrenii, gdzie zetknęła się z kulturą ceramiki wstęgowej. Swą nazwę kultura ta zawdzięczała charakterystycznym zdobieniom ceramiki odciskami palców lub patyków (impresso) bądź muszelki sercówki Cardium (program egzamin ustny). Stanowiska lej kultury występują zarówno w jaskiniach, jak i na terenach otwartych, jednak jej twórcy nie wznosili na ogół bardziej trwałych konstrukcji mieszkalnych. Na terenie Hiszpanii odkryto natomiast liczne przejawy sztuki naskalnej, której autorstwo przypisuje się ludność i kultury ceramiki impresso (opinie o programie).

Od IV tysiąclecia p.n.e. następowało znaczne różnicowanie się i rozdrabnianie kulturowe Europy. W poł. IV tysiąclecia p.n.e. na obszarze Niżmy Środkowoeuropejskiej oraz wyżyn środk. i za* h. Europy, a w wyniku dalszej ekspansji także w pd. Skandynawii, Dolnej Saksonii i Holandii, w pn.-środk. Polsce, na Śląsku, Morawach i w Czechach rozwijała się kultura pucharów lejkowatych, której cechami charakterystycznymi były: występowanie ubogie] i mało zróżnicowanej ceramiki oraz zwyczaj wznoszenia megalitycznych grobowców. Natomiast na terenie Europy Wschodniej wciąż jeszcze żyły w tym czasie grupy ludności pozostającej na mezolitycznym etapie rozwoju, które przejmowały od lepiej rozwiniętych społeczności neolitycznych tylko niektóre elementy kulturowe (segregator aktów prawnych).

Okres przejściowy między epokami kamienia i brązu zyskał miano eneolitu. W tym czasie u ludów kultur neolitycznych pojawiły się pierwsze wyroby z metalu, zwł. z miedzi; umiejętność jej wytopu Europa zaczęła sobie przyswajać w I. poł. IV tysiąclecia. Równocześnie nastąpił gwałtowny rozwój wydobycia krzemienia (największe kopalnie znajdowały się m.in. na terenie dzisiejszej Wielkiej Brytanii i Francji, najbardziej znana kopalnia na terenie Polski - w Krzemionkach Opatowskich), który przyczynił się do powstania szlaków, umożliwiających wymianę zarówno surowca, jak i gotowych wytworów. W 2. poł. IV tysiąclecia p.n.e. w środk. Europie wykształciła się kultura amfor kulistych, znana z terenów Polski, Czech, wsch. Niemiec oraz Ukrainy i Mołdawii. Jej cechami charakterystycznymi były: ceramika reprezentowana przez amfory z kulistym (stąd nazwa) lub jajowatym brzuścem, częste zakładanie obozowisk sezonowych, związanych z gospodarką pasterską i nomadycznym trybem życia, a także pojawiająca się po raz pierwszy w tej części Europy hodowla koni (promocja 3 w 1). Na przełomie IV i III tysiąclecia p.n.e. znaczne przestrzenie kontynentu zostały objęte kręgiem kulturowym ceramiki sznurowej, do którego należały kultury eneolityczne, charakteryzujące się naczyniami zdobionymi odciskami sznura.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 8 Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 9 Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 10
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 11
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 12 Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 13 Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 14
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Konieczność unikania ciężkiej pracy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami