Blog

Stemplowanie zdjęcie nr 2
11.05.2020

Filary

W artykule znajdziesz:

Filary

Stemplowanie zdjęcie nr 3
Filary

Filary wykonywano w rusztowaniu zmiennym odcinkami i w formach stalowych, podając materiały żurawiem Wolfa. Podczas budowy filarów, po jej zakończeniu i w czasie ustawienia przęseł stateczność filarów utrzymywano za pomocą lin.
Beton przęseł miał wytrzymałość Rgo = 385 kG/cm2.
Projekt wiaduktu był opracowany przez przedsiębiorstwo Boussiron (program uprawnienia budowlane na komputer).

Mała wysokość ustrojowa wynikła nie z warunków napotkanych na miejscu budowy, lecz z możności wykorzystania form drewnianych posiadanych przez przedsiębiorstwo i używanych jednocześnie do budowy paru mniejszych mostów w tej samej okolicy.
Położenie i warunki budowy mostu. Rzeka Świętego Wawrzyńca ma następujące cechy charakterystyczne:
- jest rzeką żeglowną dla statków morskich z Oceanu Atlantyckiego do wielkich jezior na pograniczu Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej,
- szerokość jej koryta w Montrealu odległym o 1000 km od wybrzeża Atlantyku wynosi od 1 do 5 km; koryto dostosowane do żeglugi statków morskich biegnie wzdłuż lewego brzegu rzeki,
Wiadukt liczy 8 przęseł równej rozpiętości 31,20 m. swobodnie podpartych z belek prefabrykowanych na placu budowy, z betonu uzbrojonego niesprężonego, nasuwanych za pomocą stalowego przęsła pomocniczego (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Całkowita długość pomostu wynosi 249,60 m.
Wiadukt niesie jezdnię o szerokości użytkowej 5,50 m i 2 chodniki o szerokości po 0,75 m. Całkowita szerokość między krawędziami zewnętrznymi wynosi 7,74 m. Płyta pomostu ma dolną powierzchnię płaską, a górną o pochyleniu 2u/o ku ściekom. Grubość płyty na osi jezdni wynosi 22.5 m. a na osi środników belek głównych 18 cm. Krawędzie płyty są wygięte na 0.42 m dla wytworzenia oparcia prefabrykowanych płyt chodnika. Krawężniki są wykonane z prefabrykatów szerokości 15 cm i wysokości 25 cm. Górna powierzchnia płyty jest pokryta izolacją asfaltową grubości 1,0 cm, nawierzchnię stanowi warstwa asfaltu grubości 5,0 cm. Pod chodnikiem wytworzono kanały na 2 przewody o średnicy 100 mm (uprawnienia budowlane).

Przekrój przęsła

Na chodnikach ułożono warstwę asfaltu grubości 1,5 cm. Poręcze mają słupki stalowe z I NP 10, pochwyt i 4 wzdłużniki z rur (program egzamin ustny).
Płyta pomostu stanowi półkę górną dwóch belek dwuteowych o rozstawieniu osi środników 4,5 m. Belki te naprowadzono na podpory jako dwa oddzielne prefabrykaty o prostokątnych półkach i środnikach bez skosów, półce górnej 0.12 X 1,40, półce dolnej 0,28 X 0,73, środniku 0,14 X 1,54, stężonym w połowie rozpiętości i na podporach występami obustronnymi 0,11 X 0.20 m.
Po ustawieniu prefabrykatów na podporach betonowano płytę pomostu i poprzecznicę na rusztowaniach drewnianych opartych na odsadzkach półek dolnych.
Przekrój przęsła jest niezmienny wzdłuż mostu (opinie o programie).

Uzbrojenie główne przęsła jest umieszczone wyłącznie w pólkach dolnych i składa się z prętów 0 24 mm ze stali TOR o naprężeniu dozwolonym 2100 kG/cm2 ułożonych wzdłuż prostych bez haków i odgięć. Pręty te rozmieszczono parami pionowo w dotyk, odstęp}7 między parami prętów utrzymywano za pomocą przekładek betonowych prefabrykowanych o grubości 3,5 cm rozstawionych co 1,5 m. Strzemiona półki dolnej i górnej mają średnicę 10 mm i są rozstawione co 20 cm. Strzemiona środnika i pręty rozdzielcze mają średnicę 10 mm. Rozstawienie strzemion jest zmienne wzdłuż przęseł. W górne półki belek głównych wbetonowano strzemiona z prętów średnicy 6 mm w odstępach 0,5 m w przęśle i 0,2 m na podporach, pochylone pod kątem półprostym i wystające z prefabrykatu dla powiązania półki górnej z płytą pomostu. Główne uzbrojenie płyty pomostu biegnie w poprzek jezdni składa się z prętów
- 15 mm stali TOR (segregator aktów prawnych).

W dolnej warstwie odległość między prętami wynosi 9.5 cm, a w górnej jest 3 razy większa. Wzdłuż mostu uzbrojenie płyty w dolnej warstwie składa się z prętów 0 12 mm ułożonych w odstępach 10 cm, a w górnej warstwie - z prętów 0 8 cm w odstępach 20 cm. Wszystkie pręty uzbrojenia płyty są proste z wyjątkiem prętów poprzecznych górnej warstwy odgiętych na krawędziach płyty. Krawędzie te są uzbrojone prętami wzdłużnymi 0 8 mm
- strzemionami 0 6 mm co 20 m.

Dno przeszkody jest skaliste. Lustro strumienia o szerokości wielkiej wody około 30 m leży na 56,25 m pod nawierzchnią drogi biegnącej poziomo.
Przyczółki wykonano w postaci skrzyń z betonu uzbrojonego, zakończonych skrzydłami trójkątnymi, dostosowanymi do pochylenia skarp 1 : 1.5 (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Stemplowanie zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Stemplowanie zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Stemplowanie zdjęcie nr 8 Stemplowanie zdjęcie nr 9 Stemplowanie zdjęcie nr 10
Stemplowanie zdjęcie nr 11
Stemplowanie zdjęcie nr 12 Stemplowanie zdjęcie nr 13 Stemplowanie zdjęcie nr 14
Stemplowanie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Stemplowanie zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Stemplowanie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami