Blog

Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 2
25.05.2022

Izolacja chroniąca przed wilgocią

W artykule znajdziesz:

Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 3
Izolacja chroniąca przed wilgocią

Po pokryciu ścianki piankowej ok. 2,5-centymetrową warstwą betonu (w USA zaleca się metodę natryskową) rusztowanie zostaje usunięte, a ściana pokryta od wewnątrz taką samą warstwą betonu. Bardzo dobra przyczepność pianki polistyrenowej do betonu zaprawy murarskiej umożliwia bezpośrednie tynkowanie ścianek z płyt piankowych, a nawet użycie ich zamiast mat trzcinowych na materiałach źle łączących się z tynkiem (program uprawnienia budowlane na komputer). Obecnie dyskutowane jest zagadnienie wznoszenia ścian z pianki produkowanej na miejscu budowy i wylewanej między przenośne deskowania. Możliwości tego rodzaju daje kilka typów żywic: fenolowa, poliuretanowe

(poliizocyjaniany alkilowe) oraz mocznikowe. Należy zwrócić uwagę na bardzo intensywny rozwój produkcji pianek poliuretanowych. Kilka lat temu były one zbyt kosztowne, aby mogły odegrać poważniejszą rolę w gospodarce światowej (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Obecnie w samych tylko USA produkuje się ich ponad 700 ton miesięcznie. Zaletami pianek poliuretanowych są: łatwa produkcja w temperaturze normalnej, szybkie twardnienie i korzystne własności mechaniczne (np. doskonała przyczepność do innych materiałów). W Niemczech Zachodnich opracowano już przenośne aparaty kilku wielkości, umożliwiające wytwarzanie na miejscu bloków pianki mocznikowej (Iporka). Aparaty te zostały opracowane głównie dla potrzeb górnictwa (uprawnienia budowlane).

Płyty z piankowego polistyrenu służą też do równoczesnej izolacji podłóg, tarasów i stropów przed temperaturą zewnętrzną i wilgocią. Przy izolowaniu stropów w przypadku konstrukcji ma- sywniejszych płyty piankowe pokrywa się betonem, w przypadku zaś konstrukcji lżejszych papą (USA). Papę albo przybija się poprzez płyty piankowe i podszycie drewniane do wiązań dachowych, albo też, jeśli szkielet dachu jest stalowy lub betonowy, przykleja się je (program egzamin ustny).

Izolacje podłogowe

Zarówno papa, jak i warstwa betonu (ok. 0,7 cm) stanowią przede wszystkim zabezpieczenie przed niszczącą piankę temperaturą, jaka panuje podczas krycia dachów na gorąco. Aby usunąć całkowicie groźbę uszkodzenia warstwy piankowej wskutek działania podwyższonej temperatury, propaguje się obecnie metody krycia na zimno. Dachy o dużej zdolności izolacyjnej, przede wszystkim cieplnej, wykonuje się z 4 warstw na przemian płyt piankowych oraz betonu, przy czym ostatnią warstwę zewnętrzną stanowi beton. Łączna grubość warstwy porowatej wynosi wówczas ponad 5 cm. Tego rodzaju konstrukcje stosuje się przy budowie chłodni (opinie o programie).

Izolacje podłogowe układa się wprost na warstwie piasku, na wierzch daje się wzmocnienie w postaci rzadkiej sieci z grubego drutu i zalewa betonem. Najczęściej izolację układa się w postaci pasa tuż przy murze.

Do tego celu lepiej nadają się folie: polietylenowa (np. Alkathene, Polythene itp. - Wielka Brytania, USA) lub poliizobutylenowa (Oppanol - Niemcy Zachodnie). Znajdują one zastosowanie także w budownictwie przemysłowym oraz komunikacyjnym do izolowania nawierzchni mostów, tuneli podziemnych i górskich. Do najciekawszych prac w tej dziedzinie należy izolacja alpejskiego tunelu Semmering, która pochłonęła 27 000 m2 dwumilimetrowej folii z Oppanolu BA (ok. 50 t) oraz metro sztokholmskie. Nowe, czterotorowe odcinki tego metra przebiegają częściowo dnem morskim, częściowo zaś w zasięgu wód gruntowych jeziora Malar (segregator aktów prawnych).

W zależności od warunków pracy istnieją trzy metody układania izolacji:

  • Izolację układa się na gotowej już obudowie tunelu, przede wszystkim podczas prac prowadzonych metodą odkrywkową lub przy remontach istniejących już tuneli. W tym ostatnim wypadku roboty przeprowadza się w sztolniach wybijanych między obudową a gruntem.
  • Izolację przykleja się do wewnętrznej strony „surowego” przewodu tunelowego i pod nią wykonywa właściwą obudowę.
  • W wyjątkowo trudnych warunkach górskich izolację przykleja się do wewnętrznej strony obudowy tunelu i zabezpiecza dodatkowo kamiennym obmurowaniem.

Grubość folii izolacyjnych do zabezpieczenia mostów i fundamentów jest nieco mniejsza i wynosi 1,5 mm, folii dachowej - 1 mm (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 8 Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 9 Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 10
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 11
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 12 Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 13 Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 14
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Maszyny transportu pionowego zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami