Blog

Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 2
24.02.2022

Jednopoziomowe węzły

W artykule znajdziesz:

Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 3
Jednopoziomowe węzły

Ze względu na charakterystykę ruchu na węźle dzielimy jednopoziomowe węzły na kolizyjne i bezkolizyjne (program uprawnienia budowlane na komputer).

Oprócz tego węzły możemy klasyfikować:

  • ze względu na liczbę wlotów na trójwlotowe, czterowlotowe i wielowlotowe oraz
  • ze względu na organizację ruchu na węzły o ruchu samoczynnym oraz na węzły z regulacją ruchu; jednym ze sposobów regulacji ruchu jest sygnalizacja świetlna (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do węzłów jednopoziomowych kolizyjnych zaliczamy:

  1. węzły zwykłe (skrzyżowania) o 3 lub 4 wlotach eksploatowane zazwyczaj bez regulacji ruchu; przy większym natężeniu ruchu konieczne jest wprowadzenie sygnalizacji świetlnej; dalszym usprawnieniem węzła są poszerzone wloty zwiększające długość, a więc i przepustowość linii „stop” (uprawnienia budowlane),
  2. węzły o ruchu skanalizowanym; kanalizowanie ruchu polega na jego organizacji według następujących zasad:
  • wydzielenie dla każdego kierunku ruchu (dla każdej relacji) oddzielnej jezdni o szerokości zależnej od spodziewanego natężenia ruchu;
  • wytrasowanie poszczególnych jezdni w ten sposób, aby osie ich przecinały się w punktach kolizji pod kątem prostym lub zbliżonym do prostego;
  • zapewnienie nadjeżdżającym pojazdom dobrej widoczności punktów kolizji;
  • rozmieszczenie punktów kolizji w takiej wzajemnej odległości, aby między nimi powstała na jezdni powierzchnia akumulacyjna, wystarczająca dla postoju pojazdów zatrzymanych przed punktem kolizji (ewent. przed sygnałem czerwonym) i oczekujących na możność przejazdu; w ten sposób pojazdy skręcające na jezdnię boczną nie tamują ruchu pojazdów na jezdni głównej (program egzamin ustny);
  • w razie stosowania sygnalizacji świetlnej takie zaprogramowanie cyklu poszczególnych sygnalizatorów, aby pojazd przejeżdżający przez węzeł był najwyżej jeden raz zatrzymany pod czerwonym sygnałem;
  • zastosowanie wstępnej segregacji ruchu na dojazdach do węzła.

Kanalizowanie ruchu

Kanalizowanie ruchu wymaga odpowiedniego ukształtowania węzła przez wykonanie szeregu wysepek kierujących. Przykład węzła trójwlotowego o ruchu skanalizowanym pokazano schematycznie. Przy większych natężeniach ruchu konieczne jest wprowadzenie sygnalizacji świetlnej w punktach kolizji.

Są to węzły o ruchu okrężnym, na których punkty kolizji zostały zastąpione przez odcinki przeplatania. Przy odpowiedniej długości odcinka między wlotowego regulacja ruchu na węźle odbywa się samoczynnie, a sygnalizacja świetlna jest zbędna (opinie o programie).

Węzły o ruchu okrężnym mogą być stosowane dla 4-6 wlotów; przy większej liczbie wlotów wyspa centralna ma zbyt duże wymiary i wydłużenie drogi przejazdu przez węzeł jest znaczne. Przy projektowaniu węzłów o ruchu okrężnym należy zwrócić uwagę na prawidłowe wyznaczenie krawężników, aby zapewnić równomierne wykorzystanie całej szerokości jezdni.

Węzły wielopoziomowe projektujemy dla wyeliminowania punktów kolizji, które zastępujemy przez skrzyżowanie pasów ruchu w różnych poziomach. Stosujemy w tych przypadkach pionową segregację ruchu, którą możemy planować:

W ruchu ulicznym rozróżniamy 3 zasadnicze rodzaje ruchu różniące się szeregiem parametrów:

  • ruch pojazdów szynowych,
  • ruch pojazdów bezszynowych,
  • ruch pieszy.

Przy segregacji według rodzajów ruchu optymalnym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie w węźle każdego z tych rodzajów ruchu w innej płaszczyźnie. Powstanie w ten sposób węzeł 3-poziomowy, który jednak w praktyce jest trudny do realizacji, ze względu na dużą zajmowaną powierzchnię, skomplikowaną konstrukcję ramp dojazdowych i dojść dla pieszych oraz duży koszt takiego rozwiązania.

Następujące układy są możliwe przy rozwiązaniach dwupoziomowych:

układ I: pierwszy poziom - ruch pojazdów szynowych i bezszynowych; drugi poziom - ruch pieszy;

układ II: pierwszy poziom - ruch pojazdów bezszynowych; drugi poziom - ruch pojazdów szynowych i ruch pieszy;

układ III: pierwszy poziom - ruch pojazdów bezszynowych i ruch pieszy; drugi poziom - ruch pojazdów szynowych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 8 Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 9 Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 10
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 11
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 12 Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 13 Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 14
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Jaką rolę ma projektant w procesie budowlanym? zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami