Blog

Względy ekonomiczne zdjęcie nr 2
02.09.2021

Metoda betonowania wgłębnego

W artykule znajdziesz:

Metoda betonowania wgłębnego

Względy ekonomiczne zdjęcie nr 3
Metoda betonowania wgłębnego

Metoda betonowania wgłębnego w Polsce jeszcze nie jest wprowadzona, lecz zasługuje na uwagę i na zajęcie się nią przez laboratoria badawcze dla wyznaczenia najodpowiedniejszego składu zaprawy i jej domieszek w różnych warunkach (program uprawnienia budowlane na komputer).
Na ogół nie ma powodu do obaw, aby beton uległ uszkodzeniu na skutek działania mrozów, jeśli przez pierwsze 72 godziny od chwili zabetonowania temperatura jego nie spadła poniżej +5°C.
Jeżeli betonowanie ma się odbywać w czasie mrozów, należy przedsięwziąć środki zabezpieczające beton przed mrozem na czas jego wiązania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Nie powinno się między innymi używać do wyrobu betonu żadnych przemarzniętych materiałów.
Gdy mrozy są przejściowe, a temperatura nie opada poniżej - 3°C (przymrozki), wystarczy przeprowadzać betonowanie przy użyciu ogrzanej wody zarobowej i ogrzanego kruszywa lub przy ogrzaniu tylko jednego z tych składników. Gotowy beton należy chronić przed mrozem na czas wiązania. Do cementu (z wyjątkiem glinowego) dodać należy chlorku wapnia w ilości 2-4% ciężaru cementu.
W okresach zwiększonego nasilenia ruchu budowlanego zachodzi jednak czasem konieczność wykonywania pewnych robót betonowych w pełni zimy, w czasie długotrwałych i wielkich mrozów. Przy robotach morskich celowe jest przygotowanie w zimie wszelkiego rodzaju elementów prefabrykowanych, tak aby można było przystąpić do robót na morzu wczesną wiosną. Pozwala to na możliwie maksymalne wyzyskanie dni spokojnych (uprawnienia budowlane).

Wykonywanie elementów prefabrykowanych w czasie mrozów jest możliwe przy użyciu zwykłych sposobów stosowanych w budownictwie naziemnym. Elementy te muszą po prostu być wykonywane w ogrzewanych pomieszczeniach (cieplakach), za które mogą ewentualnie służyć chwilowo nieeksploatowane z jakichś względów hangary portowe.

Betonownia i urządzenia

Gdy takich brak, konieczna się staje budowa specjalnych baraków, które ogrzewa się bądź koksiakami, bądź przez zastosowanie centralnego ogrzewania. Baraki te powinny mieć dobrze izolowane ściany i dachy i powinny być niskie, tak aby przestrzeń potrzebna do ogrzania była jak najmniejsza (program egzamin ustny). Wskazane jest wykonywać cieńsze elementy, jak np. pale czy brusy ścianek szczelnych, na podłogach podniesionych nad powierzchnię terenu, tak aby zapewnić pod nimi przepływ ciepłego powietrza.
Wysokość cieplaków w świetle musi być taka, aby możliwe było swobodne prowadzenie w nich robót, a więc przynajmniej powinna wynosić ok. 2,20 m ponad górną krawędź deskowań elementów. Betonownia i urządzenia do transportu świeżego betonu powinny znajdować się wewnątrz cieplaków. Miejsce, w którym ma stanąć betoniarka, musi być odpowiednio wyższe. Kruszywo, o ile znajduje się na zewnątrz, można ogrzewać za pomocą rurociągów parowych (opinie o programie).

Dźwignic do transportu elementów, jako bardzo wysokich, nie opłaca się zwykle umieszczać w cieplakach. Lepiej, aby znajdowały się na zewnątrz, obejmując swymi portalami cieplaki. W celu umożliwienia przewozu elementów dachy cieplaków powinny być tak skonstruowane, aby można je było częściami otwierać i tą drogą wyjmować elementy.
Dla zmniejszenia kosztów można cieplaki częściowo lub całkowicie, zależnie od kalkulacji i poziomu wody gruntowej, wkopywać w ziemię (segregator aktów prawnych).

Gdy cieplak mieści się całkowicie w ziemi, wystarczy tylko przykryć wykop dachem. Wykopy powinny być odpowiednio odwodnione, a spód ich musi leżeć ponad najwyższym spodziewanym poziomem wody gruntowej.
Dojrzewanie (po upływie co najmniej 72 h od chwili zabetonowania) może następować na mrozie (promocja 3 w 1).

Betonowanie w czasie mrozów nadwodnych części konstrukcji wychodzących w morze na ogół nie jest możliwe, natomiast betonowanie nadbudów nabrzeży itp. budowli, wykonywanych na lądzie przed przystąpieniem do robót pogłębiarskich, jest osiągalne tak jak przy każdej robocie lądowej, a nawet łatwiejsze.

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Względy ekonomiczne zdjęcie nr 8 Względy ekonomiczne zdjęcie nr 9 Względy ekonomiczne zdjęcie nr 10
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 11
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 12 Względy ekonomiczne zdjęcie nr 13 Względy ekonomiczne zdjęcie nr 14
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Względy ekonomiczne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami