Blog
Młodzi kontestatorzy
W artykule znajdziesz:
W roku 1970 wydano w Bibliotece Więzi Wybór pism Dietricha Bonhoeffera - protestanckiego teologa, straconego w’III Rzeszy. Książka wskazała na głębsze od politycznych, ustrojowych czy narodowych racje, z jakich może i powinien wynikać sprzeciw wobec zła ideologii totalitarnej: na chrześcijaństwo (program uprawnienia budowlane na komputer).
W roku następnym ta sama oficyna publikuje Rodowody niepokornych Bohdana Cywińskiego, gdzie autor mówi o bliskości dziewiętnastowiecznych ideałów sprawiedliwości społecznej, myśli Abramowskiego, Krzywickiego, Struga - i pewnych nurtów polskiego katolicyzmu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dokonuje się wtedy nieoczekiwane zbliżenie rozbitego, boleśnie potłuczonego pokolenia marcowych kontestatorów i młodych ludzi z KIK-ów oraz szerzej - środowisk katolickich. Mówi Michnik: „To była [dla nas] fascynacja zupełnie nowym światem, który ma swoje sekrety, ma swoje wydeptane ścieżki, wspaniałe komnaty i trupiarnie, wielkie pytania i fundamentalne odpowiedzi" (uprawnienia budowlane).
Jeszcze do końca lat 60. formy aktywności religijnej jak „katechizacja, procesje, pielgrzymki” wydawały się osobom z tego środowiska czymś na kształt „tchórzliwych wykrętów, stosowanych po to, by nie zająć jednoznacznej postawy wobec dyktatury". I nagle to się odmieniło. Młodzi kontestatorzy, rewolucjoniści z ducha - sięgają po Ewangelię, po książki o modlitwie.
Wywołało to zdumienie wśród tych spośród dawnych „komandosów'", którzy znaleźli się na emigracji. Z kręgu pisma „Aneks" nadeszła wówczas taśma, na której nagrane były pytania i wyrażone obawy, że - opowiada Michnik - „my z pomarcowego osamotnienia i przygnębienia wybraliśmy Kościół jako pewną protezę". Później ukazał się numer „Aneksu”, w których ludzie z kraju i z emigracji zastanawiali się, co oznacza to zbliżenie „lewicy laickiej" do Kościoła i chrześcijaństwa (program egzamin ustny).
Taktyka oporu
Sposób, w jaki rzecz interpretuje ks. Tischner, zdaje się wskazywać nie tylko to, że dwaj uczestnicy dialogu wchodzili na miejsce spotkania z innych stron, lecz i to również, że trochę inne zjawiska mieli przy tym przed oczami. Mówi ks. Tischner: „Adam widzi PRL przez pryzmat wielkiej polityki i przez nią dochodzi do problemu wartości, do dekalogu. Ja szedłem w odwrotnym kierunku. W pewnym sensie odkrywałem złą twarz polityki wtedy, kiedy jako ksiądz widziałem degradację rodziny. Wszystko, o czym mówimy, odbijało się przecież w stosunku żony do męża, chłopaka do dziewczyny, rodziców do dzieci. To mnie wtedy absorbowało i przygnębiało. Nie w samej polityce, ale właśnie tu widziałem najpoważniejszy problem tamtej Polski" (opinie o programie).
Remedium na zło między ludźmi i zarazem zło w polityce widział ksiądz Tischner w katechezie, w pracy z parafianami. Praca taka trwała, bardzo trudno jednak powiedzieć, czy i w jakim stopniu dzięki niej nastąpiły zmiany w polityce, w kraju, zawalił się ustrój przemocy. Słuchając rozmowy zapisanej w książce Między Panem a Plebanem często ma się wrażenie, że każda z osób biorących w niej udział ogarniała jakąś część terenu działań i na niej czuła się pewnie - resztę widząc w ogólnych tylko zarysach (segregator aktów prawnych).
Michnik jest bardziej przewidujący i skuteczny tam, gdzie chodzi o taktykę oporu, znajomość przeciwnika, formy organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Ksiądz Tischner na zetknięcie z przeciwnikiem bywał nie przygotowany, co przyszło mu przeżyć boleśnie, gdy w stanie wojennym, z zaskoczenia, namówiono go, by złożył jednak jakiś podpis pod niewinnym skądinąd i zawierającym samą prawdę oświadczeniem, że będzie prowadził pracę duszpasterską. W tym samym czasie Michnik wysyła listy z więzienia: dlaczego „nie podpisywać”, dlaczego nie emigrować.
W roku 1977 ukazała się książka Michnika Kościół, lewica, dialog swego rodzaju kontynuacja linii Cywińskiego, próba połączenia w jedną siłę tradycji i racji moralnych chrześcijaństwa - z wyobraźnią społeczną niezależnej, nie-bolszewickiej lewicy (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32