Blog

22.02.2021

Mosty wiszące

W artykule znajdziesz:

Mosty wiszące

Mosty wiszące

Ze względu na rodzaj materiału, z którego jest wykonany pomost, rozróżnia się mosty wiszące stalowe i betonowe (o pomostach sprężonych) (program uprawnienia budowlane na komputer).
Mosty wiszące mogą mieć pasma nośne kotwione w masywach kotwiących lub w belkach usztywniających.

Główną zaletą mostów wiszących jest lekkość konstrukcji, co zapewnia estetyczny wygląd oraz umożliwia ich stosowanie dla znacznych rozpiętości przęseł. W razie bardzo dużych rozpiętości przęseł (powyżej 500 m) mosty wiszące są przeważnie jedynym ekonomicznym rozwiązaniem, tym bardziej że można je budować bez rusztowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Zaleta wykonania kabli i zawieszeń bez rusztowania (potrzebne tylko do wykonania pomostu) powoduje, że mosty wiszące stosuje się dla średnich rozpiętości podpór, gdy budowa rusztowania jest bardzo utrudniona lub wręcz niemożliwa.

Również mała wysokość konstrukcyjna w porównaniu z mostami łukowymi pozwala na budowę mostów wiszących w wypadkach konieczności jej ograniczenia.
Wadami mostów wiszących są znaczne ugięcia od obciążeń ruchomych oraz skłonność do drgań spowodowanych wpływem obciążeń ruchomych i porywistych wiatrów (uprawnienia budowlane).
Mosty wiszące o pomostach stalowych w ostatnim okresie zaczęto zastępować mostami wiszącymi o pomostach betonowych sprężonych przenoszących rozpór na przęsło.
Mosty stalowe wiszące są lżejsze i wymagają mniejszych podpór, jednak pomimo tych cech ekonomiczniejsze są mosty wiszące o pomostach betonowych, nie wymagające kosztownego kotwienia pasm nośnych w specjalnych blokach kotwiących.

Stalowe mosty wiszące mogą mieć również kable zakotwione w belkach usztywniających, jednak jest to niecelowe, gdyż wymaga zwiększenia ilości stali w belkach stężających i usztywnień zabezpieczających je od utraty stateczności. W pomostach betonowych zagadnienie to nie występuje (program egzamin ustny).
Mosty wiszące betonowe o pomostach sprężonych są budowane jako trzyprzęsłowe i składają się z przęsła głównego i dwóch przęseł bocznych, w których zakotwione są kable. Pomosty betonowych mostów wiszących nie różnią się w zasadzie od pomostów mostów belkowych.

Płyta pomostu

Pomost jest sprężony przez poziome składowe oddziaływanie kabli. Wieszaki są kotwione w belkach stężających lub poprzecznicach. Most wiszący (klasyczny) o pomoście z betonu sprężonego. Pomost jest zawieszony na wieszakach (zakotwionych w poprzecznicach) tylko w przęśle środkowym (opinie o programie).
Płyta pomostu stanowi górną półkę belek usztywniających.
Kable z drutów ocynkowanych o średnicy ok. 75 mm są oparte na słupach ramownic i zakotwione w przęsłach bocznych.

W celu naprężenia kabli ramownice oparte na filarach zostały podniesione za pomocą lewarów. Po uniesieniu ramownic wprowadzono pod nie łożyska stalowe. Położenie pomostu nie uległo zmianie podczas sprężania, ponieważ ramownice nie były powiązane konstrukcyjnie z pomostem.
Mostem betonowym sprężonym nazywamy most, którego ustrój niosący jest wykonany z betonu sprężonego, natomiast pozostałe części mostu mogą być wykonane z innego materiału. Sprężanie jest to wywołanie w przekrojach konstrukcji nie obciążonej trwałych naprężeń ściskających.
Zależnie od sposobu wykonania konstrukcji sprężonej oraz rozmieszczenia naprężanych drutów rozróżnia się mosty strunobetonowe i kablobetonowe (segregator aktów prawnych).

Ze względu na sposób ^wykonania stosuje się mosty sprężone betonowane na miejscu lub z dostarczonych prefabrykatów. Betonowanie na miejscu budowy konstrukcji sprężonych jest ekonomicznie uzasadnione tylko w razie dużych rozpiętości przęseł (powyżej 20 m).
Mosty z betonu sprężonego różnią się od mostów żelbetowych kształtem przekroju poprzecznego oraz mniejszą grubością elementów sprężanych.
Jeżeli rozpiętość mostów jest niewielka i wynosi 8-12 m, stosuje się prefabrykowane belki kablobetonowe o przekroju teowym z rozbudowanym dolnem pasem, ustawione jedna obok drugiej oraz z nadbetonu wykonanego na budowie „na mokro” (ustrój nośny zespolony z belek prefabrykowanych i nadbetonu tworzy płytę jednoprzęsłową swobodnie podpartą.

W razie większych rozpiętości przęseł stosuje się prefabrykowane belki dwuteowe połączone płytą betonową na miejscu.
Dla rozpiętości przęseł przekraczających 20 m stosowane są przekroje skrzynkowe, w których półka górna stanowiąca płytę pomostu jest powiązana z płytą dolną dwoma lub trzema środnikami (promocja 3 w 1).

W przekrojach skrzynkowych zamiast poprzecznie występują przepony stężające, środniki i płyty.
Z betonu sprężonego często wykonuje się belki usztywniające i ściągi przęseł łukowych oraz pomosty mostów wiszących.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami