Blog
Mosty
W artykule znajdziesz:
Mosty
Mosty mają w zestawieniu z mostami bezwspornikowymi tylko jedną wadę; jest nią nagły wzrost sił wewnętrznych występujących przy wjeździe obciążeń ruchomych na most i nagły spadek tych sił przy zjeździe obciążeń z mostu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Brak przyczółków i wynikające z mego zmniejszenie objętości podpór jest główną zaletą mostów wspornikowych.
Usunięcie przyczółków wymaga wydłużenia pomostu, ale mimo to prowadzi do oszczędności, jak to wyjaśniono poprzednio. Koszt przyczółków zależy w znacznym stopniu od wysokości nasypu na dojazdach, ale nawet przy niskich nasypach i małych rozpietościach jest on większy od kosztu wydłużenia przęseł. Usunięcie przyczółków, mimo że zmienia przekrój koryta z prostokątnego na trapezowy i że przez to zwiększa długość mostu, daje znaczne oszczędności w materiałach, robociźnie i czasie wykonania robót (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W porównaniu z mostami o przęsłach wolnopodpartych, których łożyska ustawione są na filarach w dwóch rzędach, mosty wspornikowe wyróżnia osiowość oddziaływań na filary. Przez to objętość betonu w mostach wspornikowych może być sprowadzona do minimum bądź przez budowę filarów z pali dużych średnic, bądź przez wykonanie ich w postaci słupów ustawionych na stopach.
W porównaniu z mostami o przęsłach wolnopodpartych, mosty wspornikowe wyróżniają się ciągłością pomostów.
Nie ma w nich przerw dylatacyjnych i przekryć tych przerw wprowadzonych dla ciągłości powierzchni drogi. W porównaniu do ustrojów Gerbera w mostach wspornikowych jednoprzęsłowych nie ma przegubów, czy też zawieszeń przegubowych jednych przęseł na wspornikach wyprowadzonych z innych (uprawnienia budowlane). Wykonanie przegubów komplikuje konstrukcję mostów wspornikowych. Przeguby, przerywając ciągłość belek, zwiększają działanie dynamiczne obciążeń ruchomych. Z tych względów wprowadzenie przegubów do przęseł jest niesłuszne i niepożądane. Dzięki tej zalecie mosty wspornikowe bez- przegubowe wyparły z budownictwa betonowego ustroje Gerbera.
Jednoprzęsłowe mosty wspornikowe
Jednoprzęsłowe mosty wspornikowe o przęsłach ustawionych na łożyskach lub na dostatecznie gibkich slupach lub ścianach pionowych są niewrażliwe na zmiany temperatury przęseł oraz słupów lub ścian podpór. Mogą to być poza tym ustroje zewnętrznie izostatyczne lub hiperstatyczne zależnie od sposobu ustawienia podpór przegubowego lub bezprzegubowego (program egzamin ustny). Ustroje jednoprzęsłowe na podporach rozwidlonych są bliskie izostatycznych, gdyż przy dostatecznie gibkim przęśle odkształcają się podobnie do ustrojów trój przegubowych, jak to już poprzednio wyjaśniono.
Dalszą zaletą konstrukcyjną mostów wspornikowych w porównaniu z mostami o przęsłach wolnopodpartych jest ich mniejsza wysokość konstrukcyjna. Wysokość ta jest proporcjonalna w przybliżeniu do pierwiastka z największych rzędnych linij wpływu momentów zginających (opinie o programie).
Jedyną wadą ustrojów dwuwspornikowych jest to, że obciążenia ruchome w chwili wjazdu na most i zjazdu z mostu wywołują nagłe zmiany momentów zginających i sił stycznych we wszystkich przekrojach przęseł i podpór. Jest to widoczne z kształtu linij wpływu. Wada ta występuje jednakowo we wspornikach wszystkich czterech odmian odróżnionych na wstępie. Natomiast w środkowym przęśle mostów o podporach rozwidlonych lub rozdwojonych występuje ona słabiej niż w przęsłach mostów o podporach nierozwidlonych nierozdwojonych (segregator aktów prawnych).
Zasady konstruowania. Wskazane jest zachowywanie następujących zasad konstruowania mostów jednoprzęsłowych dwuwspornikowych o podporach nierozdwojonych lub nierozwidlonych.
dla zmniejszenia momentów od ciężaru własnego w przęśle; przy mniejszych długościach wsporników momenty przęsłowe wzrastają i ustrój zbliża się do przęsła wolnopodpartego; przy większych długościach wsporników występują zbyt wielkie momenty nad podporami.
Wysokość przekrojów w przęsłach mostów o podporach nierozdwojonych należy zachowywać niezmienną dla zmniejszenia ugięć wsporników. W mostach o podporach rozwidlonych lub rozdwojonych wysokość przekrojów w przęsłach może być zmniejszana ze względu na utwierdzenie ich w podporach, a w mostach o większych rozpiętościach - dla zmniejszenia ciężaru betonu umieszczonego w przęsłach i dla zmniejszenia wpływu zmian temperatury na siły wewnętrzne (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32