Blog
Powstanie współczesnych rodzajów przegubów
W artykule znajdziesz:
Powstanie współczesnych rodzajów przegubów
Na powstanie współczesnych rodzajów przegubów i łożysk betonowych wpłynęły głównie następujące okoliczności:
- poznanie wpływu ciężaru mostów betonowych na budowę ich łożysk i przegubów (program uprawnienia budowlane na komputer),
- stwierdzenie mniejszej i powolniejszej odkształcalności termicznej przęseł betonowych w porównaniu z odkształceniami przęseł stalowych,
- stwierdzenie możności wykorzystania odkształceń sprężystych betonu w działaniu łożysk,
- stwierdzenie zdolności przenoszenia przez beton odkształceń plastycznych.
- stwierdzenie możności znacznego zróżnicowania odkształceń gumy w kierunkach wzajemnie prostopadłych przez uzbrojenie siatkami lub blachami w jednym z tych kierunków (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
- elementów przestarzałych w budowie mostów betonowych należą łożyska stalowe. Początkowo do konstrukcyj betonowych wprowadzano łożyska
- kształtach wytworzonych w budowie mostów stalowych: do ustawiania małych przęseł używano łożysk płytowych o płytach płaskich lub wypukłych, do opierania większych - łożysk przegubowych jednowałkowych lub kulistych
- łożysk przegubowo-tocznych wielowałkowych.
Do sklepień i łuków wprowadzono stalowe przeguby jednowałkowe. Przeniesienie łożysk właściwych konstrukcjom stalowym na konstrukcje betonowe nie dawało dobrych wyników, gdyż koszt tych łożysk był parokrotnie większy niż w mostach stalowych wobec znacznie większych ciężarów przęseł betonówych. Zmusiło to po pierwsze do wyboru najprostszych rodzajów łożysk: płytowych i jednowałkowych, a następnie do zastąpienia pełnych wałków przez ich wycinki w postaci wahaczy, wreszcie - do unikania odlewów i zastąpienia ich przez łożyska spawane z blachy na miejscu budowy. Dla zmniejszenia wysokości łożysk, wpływającej na wysokość położenia drogi, szukano rozwiązań w postaci wałków soczewkowych (uprawnienia budowlane).
Starannej konserwacji dla zabezpieczenia od rdzewienia, są drogie i trudne do uzyskania, gdyż nie mogą być wykonane na budowie tymi samymi narzędziami, co konstrukcja betonowa, a muszą być zamówione w odlewni, co przedłuża czas budowy i zwiększa koszty generalne. Łożyska te wymagają starannej konserwacji w celu ochrony ich przed rdzewieniem, gdyż rdza uniemożliwia przesuwy, przesunięcia płyt napotykają wtedy na coraz większy opór i łożyska przestają działać.
Rozbiórka
Podczas rozbiórki starych mostów części łożysk były niekiedy zespolone przez rdzę (program egzamin ustny).
Łożyska typowego mostu drogowego o ustroju Langera i rozpiętości podporowej 40 m, według projektów opracowanych w „Service Central d’Studes Techniques” francuskiego Ministerstwa Robót Publicznych w roku 1940. Pierwszy rysunek przedstawia łożysko przesuwne, drugi nieprzesuwne - oba łożyska są ze stali lanej, dostosowane do przenoszenia reakcji pionowej rzędu 250 T. Łożysko
przesuwne ze stali lanej przęsła o czterech belkach głównych i rozpiętości podporowej 30 m, według projektu tegoż biura. Szersze łożysko jest przeznaczone do niesienia belek podkrawężnikowych, a węższe - do niesienia belek pod jezdnią. W łożyskach tych promienie powierzchni tocznych wahaczy są równe połowie ich wysokości (opinie o programie).
Łożyskami soczewkowymi nazywamy łożyska przegubowo-przesuwne, jedno-wałkowe, w których promień powierzchni tocznych jest większy od połowy wysokości wałka. Ten rodzaj łożysk jest zwykle wykonywany ze stali, a ze względu na swe własności jest lepiej dostosowany do odkształcalności przęseł betonowych niż inne łożyska stalowe (segregator aktów prawnych).
Łożyska te mają zalety łożysk jednowałkowych, a mianowicie:
- składają się tylko z trzech części, tj. wałka i dwóch płyt, podczas gdy w łożyskach wielowątkowych konieczny jest przegub, kołyska, koleba i wałki,
- mają mniejszą wysokość od łożysk wielowątkowych i od łożysk jedno- wałkowych, w których promień powierzchni tocznej jest równy połowie wysokości wałka,
- są łatwiejsze w wykonaniu, mają mniejszą powierzchnię do obróbki i są mniej kosztowne,
-mają większą nośność w zestawieniu z łożyskami o jednym wałku kołowym, wskutek większego promienia krzywizny powierzchni tocznej,
- zachowują stateczność pod działaniem ciężaru własnego wskutek tego, że środek ciężkości wahacza leży niżej od środka krzywizny dolnej powierzchni tocznej.
Wadą łożysk soczewkowych jest pozioma reakcja powstająca przy wychyleniu soczewki z pierwotnego położenia i wzrastająca proporcjonalnie do tego wychylenia. Dlatego też łożyska te mogą być stosowane tylko w przypadkach, w których wydłużenia przęseł są dostatecznie małe. Stąd zakres ich zastosowań w budowie mostów betonowych jest większy niż w budowie mostów stalowych (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32