Blog

Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 2
12.03.2021

Przekrycie głównej hali dworcowej

W artykule znajdziesz:

Przekrycie głównej hali dworcowej

Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 3
Przekrycie głównej hali dworcowej

Przekrycie głównej hali dworcowej jest tarczownicą przestrzenną złożoną z kratownic żelbetowych trójprzęsłowych bezpasowych, współdziałających z trójkątnymi płytami żelbetowymi, o nachyleniu na przemian zmiennym. Kratownice o rozpiętości 3X 18,6 m rozmieszczone są co 6,20 m (program uprawnienia budowlane na komputer).

Środkowe węzły kratownicy podparte są płytami trójkątnymi, wspartymi z kolei na sąsiednich kratownicach w węzłach górnyćh i dolnych. W płaszczyźnie pasa dolnego założony jest tężnik poziomy. Hala ma 13 przedziałów na ogólnej długości 80,6 m. W celu zabezpieczenia stropu od przecieków, których niebezpieczeństwo mogłoby wystąpić szczególnie w warunkach zimowych, urządzono podgrzewanie dolnych krawędzi płyty dachowej, co zabezpieczy dach od gromadzenia się w jego zagłębieniach śniegu i lodu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Budynki kolejowe ze względu na ich przeznaczenie dzielą się na:
- budynki liniowe usytuowane na szlaku, przeznaczone do potrzeb prowadzenia ruchu (nastawnie na posterunkach odstępowych i odgałęźnych, poczekalnie na przystankach) oraz do potrzeb utrzymania torów (domy zawiadowców odcinków drogowych i toromistrzów wraz z zapleczem gospodarczym, warsztaty i magazyny, strażnice przejazdowe i dla nadzorców tunelowych, a także domy mieszkalne dla służby liniowej),
- budynki stacyjne, położone na terenie stacji, a mianowicie: budynki dworcowe z przejściami na perony w postaci tuneli i kładek, magazyny z rampami, składnice, budynki zakładów pomocniczych oraz trakcyjnych, lokomotywownie, warsztaty, nastawnie, schroniska dla robotników torowy cli, manewrowych i inne,
- budynki socjalno-bytowe przeznaczone na mieszkania pracowników kolejowych oraz na ich potrzeby kulturalne i zdrowotne (domy mieszkalne, świetlice, szpitale, ambulatoria),
- budynki administracyjne, do których należą gmachy okręgowych dyrekcji kolejowych, a także budynki biurowe oddziałów poszczególnych służb i zarządów przedsiębiorstw kolejowych (uprawnienia budowlane).

Szeroki zakres kubaturowego budownictwa kolejowego można podzielić na dwie zasadnicze grupy: na budynki należące do grupy budownictwa powszechnego oraz na budynki należące do grupy budownictwa przemysłowego.

Budynki kolejowe

W kolejowym budownictwie kubaturowym wykorzystane są w pełni ustroje stosowane w budownictwie powszechnym i przemysłowym oraz elementy stypizowane z katalogów tego budownictwa. Jednak różnorodność przeznaczeń budynków kolejowych oraz specyfika funkcji i rozwiązań wymagają częstokroć indywidualnego traktowania potrzeb tego budownictwa (program egzamin ustny).
Poza tym w budownictwie kolejowym występuje w dość szerokim zakresie powtarzalność poszczególnych budynków (np. nastawnie, poczekalnie na przystankach, budki przejazdowe, schroniska dla robotników, magazyny, małe dworce i inne), co stwarza konieczność stosowania rozwiązań typowych elementów budowlanych, elementów wyposażenia oraz całych budynków (opinie o programie).

W opracowaniach typowych jak i w projektach indywidualnych kubaturowego budownictwa kolejowego beton i żelbet są materiałami wykorzystywanymi w szerokim zakresie przede wszystkim w fundamentach, w szkieletach konstrukcji ścian (w przypadkach wielokondygnacjowych budynków specjalnego przeznaczenia), w stropach i stropodachach oraz we wszystkich elementach budowlanych i wyposażeniowych.
Budynki kolejowe należące do grupy budownictwa powszechnego całkowicie podlegają przepisom tego budownictwa (segregator aktów prawnych).

Do specyficznych budowli w tej grupie zaliczyć można jedynie noclegownie, których przeznaczeniem jest zapewnienie służbie pociągowej wypoczynku i kulturalnego spędzenia czasu między turnusami oraz pełnej obsługi ich osobistych potrzeb.

Ambulatoria, szpitale, szkoły, świetlice podlegają wytycznym i normom obowiązującym w odpowiednim budownictwie specjalistycznym, a budynki administracyjne są wykonywane według ustaleń i zasad dotyczących tego budownictwa przy zachowaniu normy 4-6 m2 powierzchni użytecznej na jednego pracownika (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 8 Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 9 Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 10
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 11
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 12 Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 13 Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 14
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wytrzymałość zmęczeniowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami