Blog

Rozwój budownictwa uprzemysłowionego
W artykule znajdziesz:

Żurawie kołowe na podwoziach specjalnych są coraz szerzej stosowane, do czego przyczynia się znaczna ich operatywność, niezwłoczna gotowość do pracy po dostarczeniu na plac budowy, łatwość przewożenia z budowy na budowę, wreszcie uniwersalność (ilość wyposażeń dochodząca do kilkunastu) (program uprawnienia budowlane na komputer).
Znaczne prędkości jazdy żurawi kołowych, w szczególności w granicach miast, dają możność wielokrotnego ich przewożenia, a tym samym dobrego wykorzystania czasu roboczego tych sprawnych urządzeń montażowych i przeładunkowych. Rozwój budownictwa uprzemysłowionego również sprzyja stosowaniu żurawi kołowych, w szczególności po rozwiązaniu trudnego problemu ogumienia tych pojazdów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Żurawie kołowe na specjalnych podwoziach w zależności od wielkości budowane są na podwoziach dwu-, trzy-, a nawet czteroosiowych o 4 do 12 kołach. Niektóre żurawie kołowe na specjalnych podwoziach (obecnie coraz liczniejsze) mają szeroko rozstawione koła, dlatego mogą pracować bez podpór odchylnych (uprawnienia budowlane).
Stanowi to ich wielką zaletę w stosunku do żurawi kołowych na zwykłych podwoziach samochodowych. W żurawiach trójosiowych napędzane są zazwyczaj tylko dwie osie tylne, co przy trudniejszych odcinkach drogowych jest ich ujemną stroną. Żurawie kołowe podobnie jak żurawie gąsienicowe, gdy wyposażone są w krótkie wysięgniki (zaopatrzone w haki lub chwytaki), nadają się szczególnie do załadowywania i wyładowywania materiałów sypkich; natomiast gdy mają wysięgniki wydłużone i dzioby, nadają się do robót montażowych w budownictwie przemysłowym i mieszkaniowym (program egzamin ustny).
Istotne znaczenie dla pracy żurawi kołowych, w szczególności o dużych udźwigach, ma spłaszczanie się pneumatyków pod wpływem obciążeń; spłaszczenie to nie powinno przekraczać 3-4% zewnętrznej średnicy pneumatyków. Takie spłaszczenie zabezpiecza dopuszczalne przechylenie osi żurawia od pionu, przy obrocie nadwozia, nie więcej niż 1-1,5°.
Stateczność żurawi kołowych
W ogólności zauważyć należy, iż przy ciężkich żurawiach kołowych podstawowym problemem jest konstrukcja pneumatyków. Dlatego też pojawienie się superbalonów z naciskiem na koło do 15 T i więcej i ciśnieniem na grunt 1,54-2,0 kG/cm2 stanowiło przełom w stosowaniu żurawi kołowych, pozwalając połączyć w nich zalety ruchu gąsienicowego (niski nacisk jednostkowy na grunt) z zaletami ruchu kołowego (szybkość jazdy) (opinie o programie).
Stateczność żurawi kołowych, a zatem i największy dopuszczalny udźwig są różne w zależności od kierunku obciążonego wysięgnika w stosunku do podwozia. W tym celu można posługiwać się specjalnymi wykresami, wg których można określić udźwig żurawia w zależności od kierunku ustawienia wysięgnika (wzdłuż lub w poprzek) oraz od wielkości wysięgu.
Przebieg krzywych udźwigu żurawi kołowych wyraźnie wskazuje, iż przy stosowaniu dodatkowych podpór udźwig żurawia jest znacznie większy w porównaniu z udźwigiem bez dodatkowych podpór; szczególnie ujawnia się to przy poprzecznym ustawieniu wysięgnika w stosunku do wzdłużnej osi żurawia (segregator aktów prawnych).
Na rysunku 3-104 przedstawiony jest przebieg krzywych udźwigu żurawia v. płaszczyźnie pionowej, przechodzącej przez oś wzdłużną podwozia i wysięgnika żurawia kołowego z zastosowaniem dodatkowych podpór i bez nich.
Najcięższym typem żurawia kołowego produkcji krajowej jest żuraw typu ŻS-25 o udźwigu 25 T (na podporach) przy wysięgu 4 m i długości wysięgnika 13,0 m. Żuraw ten zaopatrzony jest w silnik o mocy 193 KM (Leyland) przy 2200 obr min. Jest to żuraw typu 70 GSu o udźwigu 60 T przy wysięgu 3,5 m przy skrajnym górnym położeniu wysięgnika oraz przy wysuniętych oporach o rozstawie 8,0 x 8,0 m (promocja 3 w 1).
Jako przykład żurawia kołowego na specjalnym podwoziu o znacznych parametrach roboczych służyć może żuraw kołowy typu Coles Valiant L - 8012 (Anglia) na specjalnym podwoziu, pokazany na rys. 3-106, o udźwigu maksymalnym 72 T na wysięgu 3,66 m. Długość wysięgnika specjalnego 61,0 m, ciężar żurawia wraz z wysięgnikiem 72,69 T.
Najnowsze wpisy
Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…
Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…







53 465

98%

32