Blog

04.01.2022

Rozwój budownictwa uprzemysłowionego

W artykule znajdziesz:

Rozwój budownictwa uprzemysłowionego
Rozwój budownictwa uprzemysłowionego

Żurawie kołowe na podwoziach specjalnych są coraz szerzej stosowane, do czego przyczynia się znaczna ich operatywność, niezwłoczna gotowość do pracy po dostarczeniu na plac budowy, łatwość przewożenia z budowy na budowę, wreszcie uniwersalność (ilość wyposażeń dochodząca do kilkunastu) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Znaczne prędkości jazdy żurawi kołowych, w szczególności w granicach miast, dają możność wielokrotnego ich przewożenia, a tym samym dobrego wykorzystania czasu roboczego tych sprawnych urządzeń montażowych i przeładunkowych. Rozwój budownictwa uprzemysłowionego również sprzyja stosowaniu żurawi kołowych, w szczególności po rozwiązaniu trudnego problemu ogumienia tych pojazdów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Żurawie kołowe na specjalnych podwoziach w zależności od wielkości budowane są na podwoziach dwu-, trzy-, a nawet czteroosiowych o 4 do 12 kołach. Niektóre żurawie kołowe na specjalnych podwoziach (obecnie coraz liczniejsze) mają szeroko rozstawione koła, dlatego mogą pracować bez podpór odchylnych (uprawnienia budowlane).

Stanowi to ich wielką zaletę w stosunku do żurawi kołowych na zwykłych podwoziach samochodowych. W żurawiach trójosiowych napędzane są zazwyczaj tylko dwie osie tylne, co przy trudniejszych odcinkach drogowych jest ich ujemną stroną. Żurawie kołowe podobnie jak żurawie gąsienicowe, gdy wyposażone są w krótkie wysięgniki (zaopatrzone w haki lub chwytaki), nadają się szczególnie do załadowywania i wyładowywania materiałów sypkich; natomiast gdy mają wysięgniki wydłużone i dzioby, nadają się do robót montażowych w budownictwie przemysłowym i mieszkaniowym (program egzamin ustny).

Istotne znaczenie dla pracy żurawi kołowych, w szczególności o dużych udźwigach, ma spłaszczanie się pneumatyków pod wpływem obciążeń; spłaszczenie to nie powinno przekraczać 3-4% zewnętrznej średnicy pneumatyków. Takie spłaszczenie zabezpiecza dopuszczalne przechylenie osi żurawia od pionu, przy obrocie nadwozia, nie więcej niż 1-1,5°.

Stateczność żurawi kołowych

W ogólności zauważyć należy, iż przy ciężkich żurawiach kołowych podstawowym problemem jest konstrukcja pneumatyków. Dlatego też pojawienie się superbalonów z naciskiem na koło do 15 T i więcej i ciśnieniem na grunt 1,54-2,0 kG/cm2 stanowiło przełom w stosowaniu żurawi kołowych, pozwalając połączyć w nich zalety ruchu gąsienicowego (niski nacisk jednostkowy na grunt) z zaletami ruchu kołowego (szybkość jazdy) (opinie o programie).

Stateczność żurawi kołowych, a zatem i największy dopuszczalny udźwig są różne w zależności od kierunku obciążonego wysięgnika w stosunku do podwozia. W tym celu można posługiwać się specjalnymi wykresami, wg których można określić udźwig żurawia w zależności od kierunku ustawienia wysięgnika (wzdłuż lub w poprzek) oraz od wielkości wysięgu.

Przebieg krzywych udźwigu żurawi kołowych wyraźnie wskazuje, iż przy stosowaniu dodatkowych podpór udźwig żurawia jest znacznie większy w porównaniu z udźwigiem bez dodatkowych podpór; szczególnie ujawnia się to przy poprzecznym ustawieniu wysięgnika w stosunku do wzdłużnej osi żurawia (segregator aktów prawnych).

Na rysunku 3-104 przedstawiony jest przebieg krzywych udźwigu żurawia v. płaszczyźnie pionowej, przechodzącej przez oś wzdłużną podwozia i wysięgnika żurawia kołowego z zastosowaniem dodatkowych podpór i bez nich.

Najcięższym typem żurawia kołowego produkcji krajowej jest żuraw typu ŻS-25 o udźwigu 25 T (na podporach) przy wysięgu 4 m i długości wysięgnika 13,0 m. Żuraw ten zaopatrzony jest w silnik o mocy 193 KM (Leyland) przy 2200 obr min. Jest to żuraw typu 70 GSu o udźwigu 60 T przy wysięgu 3,5 m przy skrajnym górnym położeniu wysięgnika oraz przy wysuniętych oporach o rozstawie 8,0 x 8,0 m (promocja 3 w 1).

Jako przykład żurawia kołowego na specjalnym podwoziu o znacznych parametrach roboczych służyć może żuraw kołowy typu Coles Valiant L - 8012 (Anglia) na specjalnym podwoziu, pokazany na rys. 3-106, o udźwigu maksymalnym 72 T na wysięgu 3,66 m. Długość wysięgnika specjalnego 61,0 m, ciężar żurawia wraz z wysięgnikiem 72,69 T.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami