Blog
Ruch graniczny
W artykule znajdziesz:
Obszar lądowo-morski graniczny z Niemcami, choć istnieje od 1945 roku, to jednak od czasu zjednoczenia Niemiec stał się jakościowo innym obszarem problemowym (program uprawnienia budowlane na komputer). Wynika to z następujących przesłanek:
- granica polsko-niemiecka stała się granicą Europejskiej Przestrzeni Gospodarczej i Unii Europejskiej o jednolitej strukturze systemu gospodarczego, wkomponowanego w europejskie procesy integracyjne, oraz systememu postkomunistycznego o zróżnicowanej gotowości i zdolności integracyjnej;
- odległy o 100 km od Szczecina - Berlin stał się stolicą najsilniejszego państwa europejskiego, o nie w pełni jeszcze postrzeganej roli superośrodka centralnego Europy;
- politycznej woli przełamania pojałtańskich barier dzielących Polskę i Niemcy oraz Polaków i Niemców (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W obszarze tym za główne problemy można uznać:
- przyjęcie europejskiego standardu maksymalizacji przejść granicznych (w woj. szczecińskim możliwych jest co najmniej 10 przejść granicznych) obsługujących zarówno normalny (także tranzytowy) ruch graniczny, jak i mały ruch graniczny; jest to podstawowy czynnik poprawy kontaktów gospodarczych i międzyludzkich (uprawnienia budowlane);
- utworzenie polsko-niemieckiego Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry jako europejskiego obszaru chronionego, obejmującego 32 000 ha na odcinku 60 km Odry od Szczecina;
- ożywienie współdziałania gospodarczego i kulturowego dwóch dużych regionów: szczecińskiego i brandenburskiego na zasadach partnerstwa i wspólnych przedsięwzięć;
- maksymalizację wykorzystania wsparcia rozwoju regionalnego ze środków Unii Europejskiej dla pogranicza polsko-niemieckiego w celu wspólnego
- tworzenia nowych miejsc pracy, wsparcia małych przedsiębiorstw, transformacji własnościowej przedsiębiorstw (program egzamin ustny).
Obszar morski
Obszar lądowo-morski graniczny z Rosją odpowiada odcinkowi 209 km na styku województw elbląskiego, olsztyńskiego i suwalskiego z obwodem kaliningradzkim. Ta rosyjska enklawa bałtycka, będąca tworem pojałtańskim, może stanowić szansę lub zagrożenie dla integracji Europy Bałtyckiej. Szansą jest rozwój gospodarczy tego obszaru jako specjalnej strefy ekonomicznej „Jantar", dającej możliwość aktywności gospodarczej regionów graniczących. Zagrożeniem jest nadkoncentracja wojska i sprzętu wojskowego o charakterze strategicznym. Jest to obszar rozwiązywania problemów zaszłości z równoczesnym budowaniem podstaw integracyjnych (opinie o programie).
Do pierwszej grupy należy z pewnością otwarcie swobodnego dostępu io Zalewu Wiślanego (Cieśnina Pilawska) i ustanowienie nowych morskich rrzejść granicznych, a także rozwinięcie działalności portu elbląskiego oraz -tałej linii żeglugowej pomiędzy Elblągiem i Kaliningradem. Za problemy perspektywiczne uznać należy:
- podwyższenie standardu technicznego drogi Kaliningrad-Elbląg zintegrowanej z siecią autostrad polskich i europejskich,
- rozwój przejść granicznych kolejowych i drogowych o innych niż dotąd formach aktywności,
- wspólne podjęcie problemów stanu środowiska przyrodniczego Zalewu Wiślanego (segregator aktów prawnych).
Obszar morski pogranicza jest polem potencjalnych działań integracyjnych ze Szwecją i Danią. Jest to obszar spontanicznych kontaktów regionów i gmin nadmorskich po jednej i drugiej stronie Bałtyku, owocujących wieloma wspólnymi przedsięwzięciami zarówno gospodarczymi, jak i kulturalnymi. Jest to otwarte forum kształtowania związków formalnych (np. Związek Miast Bałtyckich) i nieformalnych (np. Koalicja Czystego Bałtyku).
Koncepcje współpracy przygranicznej w tych strefach są znacznie bardziej rozwinięte i skonkretyzowane, oraz realizowane w programach wojewódzkich. Transformacja struktury przestrzennej systemu transportowego PRB wynika z procesów integracyjnych infrastruktury transportowej krajów bałtyckich. Nowe uwarunkowania polityczno-gospodarcze stworzyły pozytywny klimat dla transportowej współpracy regionalnej (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32