Blog

Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 2
10.07.2020

Układanie masy betonowej

W artykule znajdziesz:

Układanie masy betonowej

Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 3
Układanie masy betonowej

Przy układaniu masy betonowej na budowach powszechne zastosowanie znalazły leje-rękawy, składające się z członów w postaci zbieżnych (lejkowatych) odcinków rur blaszanych o długości ok. 1,0 m, które zachodzą jeden na drugi; są one podwieszone na hakach (program uprawnienia budowlane na komputer). Przy małych wysokościach spadania masy betonowej (do 3 m) człony leja mogą być ustawiane w pionie jeden nad drugim.

Przy większych wysokościach dolny, końcowy człon leja zakończony jest zasuwą i zaopatrzony w wibrator. Początkowo zamknięty lej wypełnia się prawie całkowicie masą betonową, następnie otwiera zasuwę i równocześnie uzupełnia stale ubywającą masę betonową, tak aby lej byl ciągle zapełniony. W ten sposób zapobiega się odmieszywaniu się masy. Konstrukcja połączeń między poszczególnymi członami leja pozwala na ustawienie go pod pewnym kątem do poziomu, co również w pewnym stopniu zapobiega odmieszywaniu się masy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W latach trzydziestych do rozprowadzania i układania masy betonowej w blokach używano nieraz znacznej długości rynien stalowych w tym przypadku jednak masa betonowa musiała mieć konsystencję ciekłą, aby mogła grawitacyjnie spływać rynnami.

Obecnie rynny takie wyposaża się zwykle w wibratory, co umożliwia transport masy betonowej o konsystencji plastycznej. Szczególnie dobre rezultaty uzyskano ostatnio z rynnami wyposażonymi w wibratory o jednokierunkowych drganiach (uprawnienia budowlane).
Jako nośniki bliskiego zasięgu do transportu masy betonowej na dużych budowlach wodnych stosowane są żurawie wieżowe, żurawie masztowe typu Derrick, kozłowe przesuwne lub stałe z zakotwieniem linowym, bramowe, przejezdne gąsienicowe, kołowe lub samochodowe. Z dźwigów - linowo-torowe i dwuwysięgnicowe. Żurawie masztowe pełnoobrotowe z zakotwieniem linowym są łatwe w montażu i znacznie tańsze w eksploatacji od żurawi innych typów o analogicznych parametrach roboczych. Da zasadniczych ich wad należy konieczność demontażu i montażu przy każdorazowej zmianie stanowiska pracy (program egzamin ustny).

Prowadzenie robót betonowych

Ponadto przy zwiększonej długości wysięgnika może on pracować tylko w obszarze ograniczonym przez dwie najbliższe liny kotwiące. Liny te uniemożliwiają ponadto zastosowania innych żurawi w tym obszarze. Z tych względów żurawie masztowe z zakotwieniem linowym używane są obecnie głównie do układania masy betonowej w miejscach trudno dostępnych dla żurawi jezdniowych, np. na zboczach wzniesień; stosuje się wówczas żurawie o znacznym udźwigu z wysięgnikiem o dużej długości. Żurawie masztowe są również stosowane do prac montażowych przy konstrukcjach stalowych i żelbetowych.

Żurawie wieżowe i bramowe torowe dwuszynowe znajdują coraz szersze zastosowanie przy budowlach piętrzących (opinie o programie). Oba typy są pełnoobrotowe i wyposażone w mechanizmy jazdy. Wysokość podnoszenia żurawi wieżowych dochodzi obecnie do 80 m, mogą więc być stosowane do układania masy betonowej z poziomu dolnego (tory ułożone bezpośrednio na terenie) lub z estakady. Są one bardziej przydatne przy zaporach wysokich, o małej stosunkowo powierzchni przekroju poprzecznego, jak np. przy zaporach łukowych lub typu oszczędnościowego. Żurawie torowe dwuszynowe bramowe, o większym zazwyczaj udźwigu, mogą być używane do układania masy betonowej z estakady.

Moc silników zainstalowanych na nich jest znaczna, toteż zużycie energii jest również znacznie większe w porównaniu z żurawiami wieżowymi. Nadają się one również do montażu konstrukcji stalowych. Schemat układania masy betonowej za pomocą żurawi wieżowych w zaporze łukowej Monforte (Portugalia) (segregator aktów prawnych).
Prowadzenie robót betonowych z estakady na zaporach masywnych, mimo dodatkowego zużycia stali (ok. 2 kG/m1 betonu), ma wiele zalet, do których należy zaliczyć np. możliwość układania masy betonowej w partiach stanowiących prowizoryczne przelewy - przy zastosowaniu zamknięć płytowych lub szandorowych, osłaniających betonowany blok przed dopływem wody (promocja 3 w 1).

Inną korzyścią jest możliwość łatwiejszego wykonywania wjazdów na estakadą i zjazdów dla transportu samochodowego i kolejowego oraz zapewnienie spo* kojnej i bezpiecznej pracy samych żurawi.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 8 Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 9 Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 10
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 11
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 12 Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 13 Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 14
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Mikrofon ruchowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami