Blog

10.07.2020

Układanie masy betonowej

W artykule znajdziesz:

Układanie masy betonowej

Układanie masy betonowej

Przy układaniu masy betonowej na budowach powszechne zastosowanie znalazły leje-rękawy, składające się z członów w postaci zbieżnych (lejkowatych) odcinków rur blaszanych o długości ok. 1,0 m, które zachodzą jeden na drugi; są one podwieszone na hakach (program uprawnienia budowlane na komputer). Przy małych wysokościach spadania masy betonowej (do 3 m) człony leja mogą być ustawiane w pionie jeden nad drugim.

Przy większych wysokościach dolny, końcowy człon leja zakończony jest zasuwą i zaopatrzony w wibrator. Początkowo zamknięty lej wypełnia się prawie całkowicie masą betonową, następnie otwiera zasuwę i równocześnie uzupełnia stale ubywającą masę betonową, tak aby lej byl ciągle zapełniony. W ten sposób zapobiega się odmieszywaniu się masy. Konstrukcja połączeń między poszczególnymi członami leja pozwala na ustawienie go pod pewnym kątem do poziomu, co również w pewnym stopniu zapobiega odmieszywaniu się masy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W latach trzydziestych do rozprowadzania i układania masy betonowej w blokach używano nieraz znacznej długości rynien stalowych w tym przypadku jednak masa betonowa musiała mieć konsystencję ciekłą, aby mogła grawitacyjnie spływać rynnami.

Obecnie rynny takie wyposaża się zwykle w wibratory, co umożliwia transport masy betonowej o konsystencji plastycznej. Szczególnie dobre rezultaty uzyskano ostatnio z rynnami wyposażonymi w wibratory o jednokierunkowych drganiach (uprawnienia budowlane).
Jako nośniki bliskiego zasięgu do transportu masy betonowej na dużych budowlach wodnych stosowane są żurawie wieżowe, żurawie masztowe typu Derrick, kozłowe przesuwne lub stałe z zakotwieniem linowym, bramowe, przejezdne gąsienicowe, kołowe lub samochodowe. Z dźwigów - linowo-torowe i dwuwysięgnicowe. Żurawie masztowe pełnoobrotowe z zakotwieniem linowym są łatwe w montażu i znacznie tańsze w eksploatacji od żurawi innych typów o analogicznych parametrach roboczych. Da zasadniczych ich wad należy konieczność demontażu i montażu przy każdorazowej zmianie stanowiska pracy (program egzamin ustny).

Prowadzenie robót betonowych

Ponadto przy zwiększonej długości wysięgnika może on pracować tylko w obszarze ograniczonym przez dwie najbliższe liny kotwiące. Liny te uniemożliwiają ponadto zastosowania innych żurawi w tym obszarze. Z tych względów żurawie masztowe z zakotwieniem linowym używane są obecnie głównie do układania masy betonowej w miejscach trudno dostępnych dla żurawi jezdniowych, np. na zboczach wzniesień; stosuje się wówczas żurawie o znacznym udźwigu z wysięgnikiem o dużej długości. Żurawie masztowe są również stosowane do prac montażowych przy konstrukcjach stalowych i żelbetowych.

Żurawie wieżowe i bramowe torowe dwuszynowe znajdują coraz szersze zastosowanie przy budowlach piętrzących (opinie o programie). Oba typy są pełnoobrotowe i wyposażone w mechanizmy jazdy. Wysokość podnoszenia żurawi wieżowych dochodzi obecnie do 80 m, mogą więc być stosowane do układania masy betonowej z poziomu dolnego (tory ułożone bezpośrednio na terenie) lub z estakady. Są one bardziej przydatne przy zaporach wysokich, o małej stosunkowo powierzchni przekroju poprzecznego, jak np. przy zaporach łukowych lub typu oszczędnościowego. Żurawie torowe dwuszynowe bramowe, o większym zazwyczaj udźwigu, mogą być używane do układania masy betonowej z estakady.

Moc silników zainstalowanych na nich jest znaczna, toteż zużycie energii jest również znacznie większe w porównaniu z żurawiami wieżowymi. Nadają się one również do montażu konstrukcji stalowych. Schemat układania masy betonowej za pomocą żurawi wieżowych w zaporze łukowej Monforte (Portugalia) (segregator aktów prawnych).
Prowadzenie robót betonowych z estakady na zaporach masywnych, mimo dodatkowego zużycia stali (ok. 2 kG/m1 betonu), ma wiele zalet, do których należy zaliczyć np. możliwość układania masy betonowej w partiach stanowiących prowizoryczne przelewy - przy zastosowaniu zamknięć płytowych lub szandorowych, osłaniających betonowany blok przed dopływem wody (promocja 3 w 1).

Inną korzyścią jest możliwość łatwiejszego wykonywania wjazdów na estakadą i zjazdów dla transportu samochodowego i kolejowego oraz zapewnienie spo* kojnej i bezpiecznej pracy samych żurawi.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami