Blog
Wada żelbetu
W artykule znajdziesz:
Wada żelbetu
Ta istotna wada żelbetu jest zupełnie wyeliminowana w betonach sprężonych. Sam fakt, że w elementach sprężonych nie ma w ogóle stref rozciąganych dowodzi tego (nie mówiąc już o tym, że beton poddany ściskaniu odznacza się podwyższoną wytrzymałością na rozciąganie), że elementy z betonu sprężonego są na przykład w wysokim stopniu odporne na pęknięcia włoskowate, wywołane czy to wstrząsami przy transporcie lub wbijaniu, czy też skurczem (program uprawnienia budowlane na komputer). Cecha ta w budownictwie morskim ma pierwszorzędne znaczenie.
Beton sprężony odznacza się również większą niż żelbet odpornością na zmęczenie i obciążenie zmienne. Dowodem tego są na przykład znane doświadczenia Freyssineta z dwoma słupami poddanymi obciążeniom oscylującym. Słup żelbetowy rozsypał się po paru tysiącach zmian obciążenia, młodszy zaś od niego słup z betonu sprężonego, obliczony na te same momenty gnące, wytrzymał bez żadnych widocznych zmian pół miliona wahnięć (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W budownictwie morskim niektóre budowle (falochrony) są narażone na działanie sił oscylujących. W tych warunkach wspomniana cecha betonu sprężonego jest bardzo pożądana.
Dzięki możliwości stosowania i należytego wyzyskania wyborowych materiałów uzyskuje się znaczne obniżenie ciężaru własnego, przy równoczesnym powiększeniu sztywności elementów wykonywanych z betonu sprężonego, w stosunku do elementów żelbetowych tej samej nośności lub tych samych wymiarów zewnętrznych (uprawnienia budowlane). Daje to w konsekwencji znaczne oszczędności na sile i czasie w transporcie i manipulacji takimi elementami. W budownictwie morskim jest to cecha szczególnie dodatnia, zwłaszcza do wszelkich elementów pływających; dzięki zmniejszeniu ciężaru własnego uzyskują one znacznie mniejsze zanurzenie, co stanowi nieraz wielkie ułatwienie w rozwiązywaniu różnych problemów konstrukcyjnych i wykonawczych (program egzamin ustny).
Oszczędność stali w betonie
Oszczędność stali w betonie sprężonym dochodzi do 75% w stosunku do zużycia jej w konstrukcjach żelbetowych. Korzyści stąd płynących nie trzeba tłumaczyć.
Wady betonów sprężonych wypływają głównie z „młodości" ich techniki, z braku niektórych materiałów składowych na rynku krajowym, z braku sprzętu, z braku doświadczenia w projektowaniu, z nieopanowania techniki przez przedsiębiorstwa wykonawcze itp. Braki te niewątpliwie z biegiem lat będą usuwane. Najpoważniejszym jednak brakiem są pewne trudności, na które w praktyce napotyka realizacja trwałego wstępnego sprężania betonu (opinie o programie).
Do zjawisk, które wpływają na to, że naprężenia wstępne, będące zasadniczym, istotnym elementem schematu statycznego konstrukcji sprężanych, ulegają z czasem obniżeniu się, należą przede wszystkim pełzanie i skurcz betonu. Pełzanie jest to, jak wiadomo, zjawisko powolnego plastycznego odkształcania się betonu pod wpływem stałego nacisku. Powoduje ono skracanie się belki sprężonej, a w konsekwencji spadek napięcia w jej armaturze. Skurcz betonu jest również przejawem odkształcania się, jednakże nie pod wpływem naprężeń, lecz jako skutek pewnych zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w samym betonie, a zależnych od warunków jego wyrobu - przede wszystkim zaś od zawartości wody (segregator aktów prawnych).
Poza tymi dwoma zjawiskami na obniżenie się napięcia w armaturze konstrukcji sprężonych mają wpływ: pełzanie stali uzbrojenia w czasie naciągu strun oraz sprężyste skrócenie się belki w chwili jej obciążenia siłami zewnętrznymi. Pewne straty w napięciu powoduje również poślizg armatury w zakotwieniach. Tabela 2.8 zestawia udział wpływu poszczególnych zjawisk na wartość odkształceń betonu.
Zmniejszenie wpływu omówionych czynników jest możliwe przy zastosowaniu odpowiednich środków, i tak:
- pełzanie, skurcz i odkształcenia sprężyste betonu można zmniejszyć stosując kruszywo o wysokiej wytrzymałości, obniżając wskaźnik wodno- -cementowy betonu, wprowadzając przy wyrobie elementów metody zagęszczania betonu, jak wibrowanie, wirowanie, prasowanie itp.;
- pełzanie stali można obniżyć, utrzymując armaturę przez pewien czas w naciągu pod naprężeniem wyższym niż przewidywane naprężenie sprężające (o ok. 5%), a także stosując bardziej wyborowe gatunki stali;
- poślizg w zakotwieniach można zmniejszyć przez staranne ich wykonanie, a także przez powiększenie przyczepności armatury (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32