Blog

15.11.2021

Współczynnik złożoności konstrukcji

W artykule znajdziesz:

Współczynnik złożoności konstrukcji

Współczynnik złożoności konstrukcji

W przypadku elementów zginanych o przekrojach w założeniu jednakowego momentu bezwładności Jx i jednakowego wskaźnika Wx, różnice w masie konstrukcji są znaczne. W przytoczonych przykładach różnice masy dochodzą do 50%. Obniżenie masy własnej konstrukcji zmniejsza bardzo wyraźnie również koszty jej wykonania i w rezultacie uzyskuje się zarówno oszczędność w zużyciu materiału jak i mniejsze całkowite koszty wykonania (program uprawnienia budowlane na komputer).
Współczynnik złożoności konstrukcji przyjęto w odniesieniu do konstrukcji składającej się z pojedynczego kształtownika walcowanego.

Wartość współczynnika zmienia się nieznacznie przy przyjęciu jako pozycji odniesienia innego elementu o prostych kształtach, gdyż nieznaczny wzrost pracochłonności w małym stopniu wpływa na wysokość całkowitych kosztów konstrukcji. Jak wynika z przeprowadzonych analiz, udział kosztów materiałów w kosztach konstrukcji jest duży; wynosi on średnio 70% całkowitych kosztów, a dla zespołów o dużej pracochłonności dochodzi do 50% (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Obniżenie jednostkowych kosztów całkowitych w elementach o przekrojach bardzo złożonych jest możliwe przy znacznym zmniejszeniu masy.
W rozwiązaniach konstrukcyjnych stopy słupa różnice masy zużytego materiału wynoszą 43%. Jednak najtańsze jest rozwiązanie najprostsze przy zużyciu największej ilości materiału. Najniekorzystniejsze są rozwiązania o dużej liczbie części i dużej z tego powodu pracochłonności (uprawnienia budowlane).

Najkorzystniejsze jest rozwiązanie według poz. 6, tak ze względu na ogólny koszt konstrukcji, jak i ze względu na oszczędne zużycie materiału.
Elementy montażowe są przesyłane z wytwórni na miejsce budowy transportem kolejowym i drogowym, rzadziej wodnym. Wielkość elementu wysyłkowego pod względem transportowym jest ograniczona możliwościami środków transportu, wymiarowo obrysem skrajni ładunkowej i budowlanej na trasie przejazdu, oraz ciężarowo ładownością wagonu lub przyczepy samochodowej (program egzamin ustny).

Szerokość skrajni ładunkowej

W transporcie kolejowym wymiary elementu wysyłkowego są ograniczone skrajnią ładunkową. Szerokość skrajni ładunkowej na torze o minimalnym promieniu łuku równym 180 m zmienia się w zależności od długości ładunku. Wysokość ładunku musi mieścić się w obrysie skrajni ładunkowej, mierząc wysokość do podłogi wagonu.
Do transportu elementów o masie powyżej 20 t stosuje się wagony platformowe z burtami lub kłonicami (opinie o programie).

Wagony specjalne o obniżonej podłodze mają znacznie mniejszą długość platformy ładunkowej i są przeznaczone głównie do transportu zwartych konstrukcji maszyn o znacznej masie. Wagony specjalne muszą być zamawiane ze znacznym wyprzedzeniem w stosunku do przewidywanego okresu transportu konstrukcji.
Elementy o długości powyżej 18 m muszą być transportowane bądź na dwóch wagonach zaopatrzonych w ławy pokrętne, bądź na jednym wagonie z dodatkowymi wagonami ochronnymi. Przez zastosowanie ław pokrętnych zmniejsza się wysokość ładunkowa wagonu (segregator aktów prawnych).

Istnieje możliwość transportu elementów o wymiarach nieznacznie przekraczających skrajnię ładunkową po uprzednim uzgodnieniu z władzami kolejowymi sposobu załadunku i trasy przewozu. W przypadkach wyjątkowych transport może odbywać się specjalnym składem pociągu, ze wstrzymaniem ruchu na sąsiednich torach, z przejazdem ze zmniejszoną szybkością i innymi ograniczeniami. Ze względu na trudności związane z transportem specjalnym, zarówno kolejowym jak i drogowym, należy z niego korzystać tylko w przypadkach wyjątkowych. Koszt transportu specjalnego jest wielokrotnie wyższy od kosztu transportu normalnego i dochodzi do 10% ceny wyrobów w konstrukcji stalowej.

Istnieje wiele dodatkowych opłat za niewykorzystanie nośności wagonu przy transporcie lekkich przestrzennych konstrukcji (promocja 3 w 1). W przypadku przewożenia konstrukcji o niesymetrycznym rozmieszczeniu masy, dla wyrównania nacisku na koło wagonu stosuje się dodatkowe balasty, które podwyższają koszt transportu.

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami