Blog

27.09.2021

Wylatujące kamienie

W artykule znajdziesz:

Wylatujące kamienie

Wylatujące kamienie

Wylatujące kamienie niszczyły (później założone) żeliwne pokrywy studzienek, krawężniki stalowe, kable oświetleniowe ułożone w kanałach, a także drewniane belki odbojowe. Nawet i zewnętrzna konstrukcja żelbetowa poszerzenia, wykonana już po wojnie, uległa w kilku miejscach pogruchotaniu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Bardzo ważne okazało się zatem systematyczne uzupełnianie kamienia w korpusie falochronów, nie tylko dla zapewnienia stateczności budowli, ale i z tego powodu, że gdy przestrzeń pod konstrukcją nadwodną jest ściśle wypełniona kamieniami, ruchy ich pod wpływem uderzeń fali są mniejsze, nie ocierają się one o ścianki i pale, nie powodując ich niszczenia.

Stwierdzono np., że wskutek niedopełniania tego warunku (zwłaszcza w okresie okupacji) niektóre pale uległy przetarciu do 2U swej średnicy (Osiecimski) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Okazało się także, że w ciągu lat wskutek ciągłych uderzeń fali i sprężonego powietrza od spodu nadbudowy rozluźniły się połączenia głów wielu pali palisad i pali wewnętrznych z płytą. Nasuwa się tu sugestia, aby w przyszłości projektując podobne konstrukcje zapewniać lepsze połączenie pali z nadbudową, czy to przez zakładanie żelaznych kotwi na palach drewnianych, czy też wypuszczanie z pali żelbetowych w beton wkładek na odpowiednią długość.
Dolna powierzchnia płyty żelbetowej uległa w wielu miejscach uszkodzeniom: odsłonięte zostało częściowo dolne uzbrojenie płyty oraz ściągi łączące palisady. Przyczyniło się to oczywiście do znacznej korozji wkładek i ściągów (uprawnienia budowlane).

Stopniowe spłycanie się dna przed falochronem powodowało zmianę w charakterze fali podchodzącej do falochronu, która z płytkowodnej fali oscylacyjnej, dochodzącej przez pierwsze lata istnienia portu, przy ówczesnej głębokości dna morskiego ok. 6 m do falochronu, zmieniła się stopniowo w falę translacyjną o znacznie większej sile uderzenia.
Narzut zewnętrzny w ciągu lat również mimo podtrzymujących go materaców, zapadał się stopniowo w piasek i wymagał systematycznego uzupełniania (program egzamin ustny). Najbardziej zagrożone odcinki falochronu w ogóle zamierzano potem zamienić na budowlę o ścianie pochyłej, bardziej stateczną niż budowle o ścianie pionowej i bardziej odpowiednią w warunkach fali translacyjnej i narzut wyciągnięto tam ponad poziom wody, wzmacniając jego powierzchnię blokami, początkowo sześciennymi, a później gwiazdo- blokami.

Ukos

Podsumowując te uwagi, można w stosunku do tego rodzaju konstrukcji wysunąć następujące zalecenia. Należy mianowicie:
- materace pod wypełnieniem kamiennym układać na całą szerokość
falochronu,
- materace zewnętrzne układać szerzej, tak by sięgały poza pierwszą nieckę erozyjną (wybój) tworzącą się przed falochronem,
- zamiast ścianki zakładanej w osi falochronu stosować ściankę szczelną (wbijaną) lub zastępować nią jedną z palisad,
- kotwić głębiej w płycie żelbetowej nadbudowy pale pionowe i co trzeci pal każdej z palisad (opinie o programie).

Omówionych wyżej niedogodności nie wykazuje już później zbudowany falochron palisadowy basenu Żaglowego w Gdyni. Odmorską palisadę zastąpiono tu ścianką szczelną drewnianą 20 cm grubości. Palisada od strony portu, pochylona w stosunku 1 : 4, w dużym stopniu współpracuje z wewnętrznymi kozłami palowymi w przenoszeniu sił poziomych. Ukos ten wymagał poszerzenia falochronu od strony akwenu portowego za pomocą lekkiego pomostu drewnianego o belkowaniu wspartym z jednej strony na żelbetowej nadbudowie falochronu, z drugiej na ramie odbojowej na palach drewnianych rozstawionych co 4 m (segregator aktów prawnych).

Pomost taki, ze względu na charakter jednostek przybijających do falochronu (jachty, łodzie, motorówki), okazał się wystarczająco wytrzymały. Materaców pod wypełnienie kamienne nie zastosowano, z powodu zagęszczonego materiału dna i małe prawdopodobieństwo podmycia falochronu.
Należy jednak dodać, że falochron ten znajduje się w znacznie korzystniejszych warunkach niż falochron we Władysławowie i konstrukcja jego, mimo wprowadzonych poprawek, byłaby za słaba w tamtejszych warunkach (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami