Blog

Wstawienie trzonu zdjęcie nr 2
17.09.2021

Zasięg dźwignic

W artykule znajdziesz:

Zasięg dźwignic

Wstawienie trzonu zdjęcie nr 3
Zasięg dźwignic

Zasięg dźwignic można powiększyć konstruując je jako ruchome, przesuwane na torach równoległych do osi pochylni, oraz zaopatrując w przesuwające się wzdłuż wysięgników wózki („koty”).
O ile dźwignice stałe zabierają stosunkowo mało miejsca, wymagając jedynie bardzo silnycli fundamentów, zabezpieczonych również przed podnoszeniem się, o tyle dźwignice przesuwne muszą być szersze (najmniej 5 do 6 m) i wymagają znacznej przestrzeni w postaci pasów odpowiedniej szerokości wzdłuż pochylni (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dalszą wadą przesuwnych dźwignic wieżowych jest ich znaczny ciężar własny, do którego poruszania potrzeba silników dużej mocy i dużego wkładu energii. Ulepszeniem jest umieszczenie dźwignic przesuwnych obrotowych nie na poziomie terenu stoczniowego, lecz na wysokich estakadach przypochylniowych. Dźwignice wysoko położone są znacznie lżejsze, wymagają mniejszej ilości energii i są zwrotniejsze.
Zastosowanie dźwignic na estakadach jest jednakże celowe tylko w stoczniach, w których panuje jeszcze starszy system budowy statków, operujący małymi elementami montowanymi na pochylni. Dziś stocznie pracują przeważnie systemem montażu na pochylni dużych sekcji kadłuba o ciężarze 60 do 100 tys. kG, prefabrykowanych na zapleczu pochylni, a nawet całych bloków złożonych z kilku sekcji. W takim wypadku właściwsze są dźwignice przesuwne naziemne, przy nich bowiem operowanie dużymi elementami jest swobodniejsze (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do transportu bloków służą dźwignice bramowe (suwnice) o wielkiej nośności (500 t i więcej) lub na pochylniach poprzecznych o powierzchni poziomej - wózki przetaczane na torach za pomocą lin i przeciągarek.
Przy systemie sekcyjnym budowy statków wychodzą z użycia także i inne dalej opisane urządzenia, odpowiednie przy montażu elementów małych, a mianowicie suwnice i kolejki linowe nad pochylniami.

Suwnice przerzucane są nad pochylniami na wysokich estakadach przypochylniowych, stanowiących równoległe do osi pochylni konstrukcje szkieletowe,^ odpowiednio stężone w kierunku wzdłużnym i poprzecznym (uprawnienia budowlane).

Tory suwnic

Tory suwnic bądź układa się na samych estakadach, bądź też zawiesza się na pasach więzarów poprzecznych, łączących
estakady ze sobą. Suwnice mogą być zaopatrzone w wysięgniki obrotowe, znacznie zwiększające wydajność urządzenia. Estakady ich w pewnej mierze mogą również zastąpić rusztowania, wznoszone zwykle tymczasowo wokół montowanych kadłubów. Realizowano również czasem koncepcję opierzenia estakad i zamienienia ich w hangary nakrywające miejsce pracy na pochylni. Na ogół jednak pomysł len nie znalazł szerszego zastosowania i większość pochylni pozostaje odkryta (program egzamin ustny).

W niektórych stoczniach spotykane są jeszcze niekiedy dla statków średnich wielkości, używane zamiast rusztowań kratowych, kolejki linowe nad pochylniami.
Uzupełniające informacje o dźwignicach pochylniowych, a także dane o innych elementach wyposażenia pochylni, takie jak instalacje czy rusztowania, zawierają podręczniki technologii budowy kadłubów okrętowych (opinie o programie).
Rzeczą inżyniera budowlanego będzie najczęściej opracowanie projektu i budowa fundamentów dla wymienionych urządzeń, czasem zaprojektowanie i montaż samych konstrukcji nośnych (estakad). Wykonuje się je według każdorazowych wymogów użytkownika oraz warunków fundamentowania.

Obliczenie statyczne pochylni obejmuje następujące etapy:
- wyznaczenie wartości i rozkładu sił działających na pochylnię (segregator aktów prawnych),
- wyznaczenie momentów gnących i sił poprzecznych w elementach nośnych pochylni,
- zwymiarowanie elementów nośnych pochylni i jej fundamentów,
- obliczenie konstrukcji obrzeży zagłębia pochylni.

Rozróżnić należy dwa zasadnicze stadia obciążenia pochylni, a mianowicie :
- obciążenie statyczne w okresie montażu, i to:
- przed przeniesieniem ciężaru kadłuba z podpór stałych na sanie i
- po przeniesieniu go,
- obciążenie dynamiczne w czasie wodowania, które zależnie od chwilowego położenia kadłuba przechodzi przez różne fazy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Wstawienie trzonu zdjęcie nr 8 Wstawienie trzonu zdjęcie nr 9 Wstawienie trzonu zdjęcie nr 10
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 11
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 12 Wstawienie trzonu zdjęcie nr 13 Wstawienie trzonu zdjęcie nr 14
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wstawienie trzonu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami