Blog

17.09.2021

Zasięg dźwignic

W artykule znajdziesz:

Zasięg dźwignic

Zasięg dźwignic

Zasięg dźwignic można powiększyć konstruując je jako ruchome, przesuwane na torach równoległych do osi pochylni, oraz zaopatrując w przesuwające się wzdłuż wysięgników wózki („koty”).
O ile dźwignice stałe zabierają stosunkowo mało miejsca, wymagając jedynie bardzo silnycli fundamentów, zabezpieczonych również przed podnoszeniem się, o tyle dźwignice przesuwne muszą być szersze (najmniej 5 do 6 m) i wymagają znacznej przestrzeni w postaci pasów odpowiedniej szerokości wzdłuż pochylni (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dalszą wadą przesuwnych dźwignic wieżowych jest ich znaczny ciężar własny, do którego poruszania potrzeba silników dużej mocy i dużego wkładu energii. Ulepszeniem jest umieszczenie dźwignic przesuwnych obrotowych nie na poziomie terenu stoczniowego, lecz na wysokich estakadach przypochylniowych. Dźwignice wysoko położone są znacznie lżejsze, wymagają mniejszej ilości energii i są zwrotniejsze.
Zastosowanie dźwignic na estakadach jest jednakże celowe tylko w stoczniach, w których panuje jeszcze starszy system budowy statków, operujący małymi elementami montowanymi na pochylni. Dziś stocznie pracują przeważnie systemem montażu na pochylni dużych sekcji kadłuba o ciężarze 60 do 100 tys. kG, prefabrykowanych na zapleczu pochylni, a nawet całych bloków złożonych z kilku sekcji. W takim wypadku właściwsze są dźwignice przesuwne naziemne, przy nich bowiem operowanie dużymi elementami jest swobodniejsze (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do transportu bloków służą dźwignice bramowe (suwnice) o wielkiej nośności (500 t i więcej) lub na pochylniach poprzecznych o powierzchni poziomej - wózki przetaczane na torach za pomocą lin i przeciągarek.
Przy systemie sekcyjnym budowy statków wychodzą z użycia także i inne dalej opisane urządzenia, odpowiednie przy montażu elementów małych, a mianowicie suwnice i kolejki linowe nad pochylniami.

Suwnice przerzucane są nad pochylniami na wysokich estakadach przypochylniowych, stanowiących równoległe do osi pochylni konstrukcje szkieletowe,^ odpowiednio stężone w kierunku wzdłużnym i poprzecznym (uprawnienia budowlane).

Tory suwnic

Tory suwnic bądź układa się na samych estakadach, bądź też zawiesza się na pasach więzarów poprzecznych, łączących
estakady ze sobą. Suwnice mogą być zaopatrzone w wysięgniki obrotowe, znacznie zwiększające wydajność urządzenia. Estakady ich w pewnej mierze mogą również zastąpić rusztowania, wznoszone zwykle tymczasowo wokół montowanych kadłubów. Realizowano również czasem koncepcję opierzenia estakad i zamienienia ich w hangary nakrywające miejsce pracy na pochylni. Na ogół jednak pomysł len nie znalazł szerszego zastosowania i większość pochylni pozostaje odkryta (program egzamin ustny).

W niektórych stoczniach spotykane są jeszcze niekiedy dla statków średnich wielkości, używane zamiast rusztowań kratowych, kolejki linowe nad pochylniami.
Uzupełniające informacje o dźwignicach pochylniowych, a także dane o innych elementach wyposażenia pochylni, takie jak instalacje czy rusztowania, zawierają podręczniki technologii budowy kadłubów okrętowych (opinie o programie).
Rzeczą inżyniera budowlanego będzie najczęściej opracowanie projektu i budowa fundamentów dla wymienionych urządzeń, czasem zaprojektowanie i montaż samych konstrukcji nośnych (estakad). Wykonuje się je według każdorazowych wymogów użytkownika oraz warunków fundamentowania.

Obliczenie statyczne pochylni obejmuje następujące etapy:
- wyznaczenie wartości i rozkładu sił działających na pochylnię (segregator aktów prawnych),
- wyznaczenie momentów gnących i sił poprzecznych w elementach nośnych pochylni,
- zwymiarowanie elementów nośnych pochylni i jej fundamentów,
- obliczenie konstrukcji obrzeży zagłębia pochylni.

Rozróżnić należy dwa zasadnicze stadia obciążenia pochylni, a mianowicie :
- obciążenie statyczne w okresie montażu, i to:
- przed przeniesieniem ciężaru kadłuba z podpór stałych na sanie i
- po przeniesieniu go,
- obciążenie dynamiczne w czasie wodowania, które zależnie od chwilowego położenia kadłuba przechodzi przez różne fazy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami