Blog

11.05.2020

Zbiór monografii

W artykule znajdziesz:

Zbiór monografii

Zbiór monografii

Zbiór monografii z ostatnich kilku dziesiątków lat jest zbyt szczupły, aby mógł być uważany za rodzaj historii mostownictwa betonowego w tym okresie (program uprawnienia budowlane na komputer). Jest on jednak wystarczający do wytworzenia pewnego zarysu rozwoju tej dziedziny, co jest konieczne w formowaniu poglądów stanowiących podstawę pracy konstruktorów.
- średnia głębokość wód normalnych w korycie żeglownym wynosi ok. 10 metrów,
- na jej dnie zalegają aluwia na głębokości do 5 m; pod nimi leżą łupki zdolne do przenoszenia trwałych nacisków rzędu 9 kG/cm2.

W Montrealu przez Rzekę Świętego Wawrzyńca prowadzą ruch dwa mosty drogowe, jeden most drogowo-kolejowy i jeden most kolejowy.
W roku 1959 ogłoszono konkurs na budowę mostu drogowego przechodzącego przez rzekę trasą długości 4750 m. podzieloną na 7 odcinków:
- odcinek pierwszy stanowi lewobrzeżny dojazd do mostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
- odcinek drugi leży nad bocznym korytem o szerokości 400 m przy lewym brzegu,
- odcinek trzeci biegnie po nasypie długości 1000 m przez wyspę Ile des Soeurs,
- odcinek czwarty długości 2100 m jest właściwym mostem przez główne koryto rzeki, odcinek ten ma wzniesienie 0,01 poczynając od Ile des Soeurs, aby wyjść dolną krawędzią przęseł do wysokości 40 m nad poz:om wód w korycie dostępnym dla statków morskich,
- odcinek piąty o długości 750 m przechodzi 7 przęsłami kratownicowymi stalowymi nad tym ostatnim korytem,
- odcinek szósty leży nad prawym brzegiem,
- odcinek siódmy o długości 500 m biegnie ze spadkiem 0,03 po wiadukcie na prawym brzegu doprowadzając drogę na poziom terenu naturalnego (uprawnienia budowlane).

Ogólna długość mostów i wiaduktów

Ogólna długość mostów i wiaduktów wynosi prze’o 3750 m, a całkowita długość przejścia przez rzekę - 4750 m.
Warunki konkursu na projekt i wykonanie robót całej przeprawy zawierały następujące wytyczne:
- wybór tworzywa - betonu lub stali - w poszczególnych częściach mostu zależy od oferenta.
- w rozwiązaniach mostu na odcinku czwartym belki przęseł z betonu sprężonego powinny być prefabrykowane i mieć rozpiętości po 54 m,
- szerokość użytkowa pomostu powinna wynosić 24 m i mieścić sześć pasm ruchu (program egzamin ustny).
- filary mostu przez koryto główne powinny mieć przekroje pełne, niezmienne na odcinku zagłębionym w rzece i powinny być zakończone ostrzami ze stali nierdzewnej, dostosowanymi do przecinania kry,
- oddziaływanie dynamiczne parcia lodów na filary powinno być obliczone jako równoważne sile 30 T na metr długości rzutu filara na prostopadłą do kierunku spływu wielkich wód, która może mieć odchylenie 30° w obie strony od osi poziomej filara,
- siłę parcia wiatru na most nieobciążony należy przyjąć równą 250 kG nr (opinie o programie).

Wyniki konkursu. Spośród 25 projektów zgłoszonych do konkursu najtańsze rozwiązanie dawały projekty przewidujące - poza korytem dostępnym do żeglugi statków morskich - przęsła z betonu sprężonego; rozwiązania proponujące przęsła stalowe były droższe, a kosztorysy projektów mostów o przęsłach z betonu uzbrojonego były dwa i pólkrotnie wyższe od kosztorysu rozwiązania wybranego do budowy.
Przy opracowaniu projektu przyjęto następujące założenia:
- dla ułatwienia ustawiania prefabrykowanych belek głównych ciężar ich powinien być jak najmniejszy,
- filary, których wysokość dochodzi do 40 m, powinny mieć przekroje niezmienne wzdłuż wysokości, aby można było wykonać je w deskowaniach ślizgowych (segregator aktów prawnych).

Filary są posadowione na płaskich stopach na skale, każda z nich jest zakotwiona ośmioma prętami 0 32 TOR, wpuszczonymi na głębokość 2,5 m. Wymiary płyt fundamentowych są zmienne, zależnie od wysokości filara. Filary mają przekrój dwuteowy o rozstawieniu osi półek 6,50 m, niezmiennej wzdłuż wysokości. Grubość półek wynosi 0,4 m, grubość środników - 0,20 m na całej wysokości filara. Krawędzie półek mają skosy 10 X 10 cm. Między ścianami środników i półek dano skosy 15 X 15 cm.

Jedynym zmiennym wymiarem filarów wzdłuż wysokości jest szerokość półek, wynosząca na ławie łożyskowej 1,20 m i wzrastająca o 0,04 odległości od szczytu filara. Największa szerokość półki w najwyższym filarze wynosi 3,32 m (promocja 3 w 1). W filarze tym każda ze stóp ustawionych symetrycznie względem osi półek ma szerokość 3,0 m, długość 5,0 m i grubość 2,5 m. Ławy łożyskowe mają wymiar 6,90 X 1,20 X 1,10 m.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami