Blog

Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 2
28.01.2021

Zmniejszenie wachlarza

W artykule znajdziesz:

Zmniejszenie wachlarza

Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 3
Zmniejszenie wachlarza

Zmniejszenie wachlarza powodującego tak poważne straty terenu można uzyskać przez zmniejszenie układu przestrzennego planu generalnego. Przypadki, gdy układ zaproponowany przez technologa nie byłby w kolizji z wymaganiami architektonicznymi, należą do rzadkości (program uprawnienia budowlane na komputer).
Praktyka wykazuje, że jeżeli projekt technologiczny nie jest zbyt daleko zaawansowany, technolog chętnie godzi się na te zmiany, pod warunkiem, że nie stoją one w jaskrawej sprzeczności z procesem technologicznym.

Dwa warianty rozwiązania planu generalnego huty szkła taflowego. Pierwszy (wykonany na podstawie założeń technologicznych), w którym oś założenia szła prostopadle do drogi, i drugi (wykonany przez architektów), gdzie oś została obrócona o 90°. Otrzymano przy tym na zakończeniu osi dominantę wysokiej bryły zestawialni (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wariant, zaproponowany przez architektów, został przez technologów przyjęty bardzo chętnie, gdyż dał lepsze rozwiązanie nie tylko architektoniczne, lecz i technologiczne.

Przytoczony przykład wskazuje na to, że logiczne uporządkowanie planu generalnego nie może powodować trudności technologicznych (uprawnienia budowlane).
Kompozycję planu generalnego rozpoczyna się od ustalenia elementów najbardziej ogólnych, przechodząc stopniowo do szczegółów. Punktami węzłowymi w kompozycji planu generalnego są: plac przed wejściowy oraz plac centralny wewnątrz zakładu, połączone ze sobą magistralą komunikacyjną.

Na placu przed wejściowym przewidzieć należy miejsce na postój samochodów. Z placu przed wejściowego, poprzez bramę i portiernię wchodzimy na główną magistralę komunikacyjną. W dzielnicy przemysłowej plac przed wejściowy powinien być w skali dzielnicy, a więc większy, wspólny dla kilku zakładów, obudowany budynkami administracyjnymi, wspólną stołówką, sklepami itp. Do placu tego powinny dochodzić linie komunikacji łączącej osiedle lub osiedla z zakładami, jak autobusy, trolejbusy lub tramwaje.

Wiele uwagi należy poświęcić również obudowie głównego placu centralnego wewnątrz zakładu. Znajduje się on zwykle w rejonie głównych budynków produkcyjnych. Architektura tego placu powinna być jak najbardziej jednolita, gabaryty możliwie wyrównane z wykorzystaniem elementów wysokościowych jako akcentów. Plac powinien być zazieleniony i zazwyczaj przeznacza się go na miejsce wypoczynkowe dla załogi w czasie przerwy obiadowej (program egzamin ustny).

Plac przed wejściowy

Plac przed wejściowy z placem wewnętrznym łączy główna magistrala komunikacyjna stanowiąca powiązanie architektoniczne obu placów. Jest to zwykle szeroka droga wjazdowa, jedno- lub dwujezdniowa, z chodnikami, obsadzona zielenią wysoką i niską. Należy dążyć do architektonicznego zamknięcia magistrali czy to w formie wieży, budynku lub przynajmniej wysokiej zieleni. W małych zakładach magistrala często przekształca się w plac wewnątrzzakładowy, gdyż na utworzenie odrębnego placu nie ma zwykle miejsca (opinie o programie).

Zarówno przy placu przed wejściowym, jak i przy placu wewnętrznym należy przewidzieć odpowiednie miejsce na umieszczenie elementów małej architektury w postaci: ławek, latarń, wodotrysków, rzeźb związanych tematycznie z zakładem oraz tablic przodowników pracy, jak również masztów.
Podobnie w sylwecie zakładu należy na punktach wysokościowych przewidzieć możliwość umieszczenia pewnych akcentów dekoracyjnych związanych z uroczystościami.
Ze względu na prostokątny kształt większości budynków przemysłowych, najodpowiedniejszym układem dróg i placów jest układ prostokątny, który daje ponadto najhardziej przejrzyste rozwiązanie (segregator aktów prawnych).
Warunek ten jest łatwy do spełnienia w terenie płaskim.

W terenie o silnej rzeźbie lub o większych różnicach poziomów zakładanie sztywnej siatki da rozwiązanie niewłaściwe, zarówno pod względem plastycznym, jak i ekonomicznym. Wykonywanie dużych wykopów czy nasypów wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych, a w krajobrazie wprowadza element obcy, nie wiążący się z naturalnym układem terenu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 8 Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 9 Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 10
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 11
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 12 Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 13 Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 14
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Specjalność mostowa i drogowa w nowelizacji zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami